WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Wordt ook uw car policy binnenkort een mobiliteitspolicy?

Nieuws
09 augustus 2019

 

Het mobiliteitslandschap krioelt vooralsnog van de bedrijfswagens, maar toch begeven er zich almaar meer zwakke weggebruikers in het woon-werkverkeer. Vooral fietsen, speed pedelecs en steps blijken een populair alternatief vervoermiddel voor pendelaars, niet zelden aangemoedigd door werkgevers die een mobiliteitsbudget invoeren en soms fietsleaseformules voor hun personeel voorzien. Goed nieuws voor de groene lobby, maar verzekeraars zijn er minder enthousiast over. De meeste bedrijven verliezen namelijk uit het oog wat alternatieve mobiliteit met hun verzekeringen doet en vergeten ook om een sluitend mobiliteitspolicy op te stellen.                                                                 

Liever een persoonlijk onderhoud?

Meer ongevallen met lichamelijk letsel

Nu het aantal zwakke weggebruikers tijdens de spitsuren toeneemt, stellen verzekeraars vast dat niet alleen het aantal arbeidsongevallen op weg naar en van het werk toeneemt, maar dat ook de aard van de ongevallen ernstiger wordt. Er is vaker sprake van lichamelijke letsels, die in de meeste gevallen aanzienlijk zwaarder zijn dan bij het gemiddelde auto-ongeval. Als werkgever doet u er ongetwijfeld goed aan om sensibiliseringcampagnes en/of preventiecampagnes op te starten om uw personeel (lees: zwakke weggebruikers) bewuster te maken van hun risico’s op de weg. Sommige bedrijven gaan zelfs nog een stapje verder en organiseren heuse opleidingssessies voor de fietser in het verkeer.

Van car policy naar mobiliteitspolicy

Een car policy heeft u vast al geïmplementeerd, maar daar zijn fietsers en speed pedelecers natuurlijk niets mee. Wat is hun persoonlijke bijdrage, stel dat de fiets of pedelec beschadigd of gestolen raakt? Hoe zit het precies met fietsdelen onder collega’s? Moeten alle berijders een helm dragen? Wie is aansprakelijk als er bij een ongeval intoxicatie of dronkenschap in het spel is? Wat met laadpalen voor de pedelecs? Enzovoort.

Vraag raad aan onze experts

Ongetwijfeld zitten uw medewerkers met heel wat vraagtekens omtrent alternatief vervoer via de werkgever. Steek uw licht op bij uw personeel en beantwoord al hun vragen in een mobiliteitspolicy die u door hen laat ondertekenen alvorens ze van het “Voertuig” gebruikmaken. Heeft u advies nodig om uw mobiliteitspolicy uit te stippelen of wilt u graag de nodige verzekeringen scherper op punt stellen? Neem snel contact op voor een persoonlijk en geheel vrijblijvend gesprek.

new_mobility.png

 

Overige nieuws & events

  • Human Capital

    BELANGRIJK! Bent u ook al wettelijk in orde?

    BELANGRIJK! Bent u ook al wettelijk in orde? Heeft u bedienden in dienst die vallen onder de toepassing van het paritair comité (PC) 200 ? Indien wel...
    02 augustus 2019
  • Geeft uw cyberpolis u een vals gevoel van veiligheid?

    "Of ik al een cyberpolis gesloten heb? Nogal wiedes! In deze tijden kun je niet zeker genoeg zijn. Of mijn bedrijf ook een fraudeverzekering heeft?...
    02 augustus 2019
  • Wat doet de cap op bestuursaansprakelijkheid met buitenlandse bedrijven?

    Het klinkt eenvoudig: door de hervorming van de vennootschapswetgeving en de bijhorende ‘cap’ is uw aansprakelijkheid als bestuurder in België...
    15 juli 2019
  • Liability

    Moet uw D&O-polis aangepast worden aan de 'cap'?

    Nog niet zo lang geleden was u als bestuurder onbeperkt aansprakelijk voor fouten die u beging ten opzichte van uw vennootschap of derden. Tenzij u...
    12 juli 2019
  • Wat is voor u de beste cyberpolis? Uw sector is bepalend

    “Een hacker legde al mijn machines een volledige week plat. Komt mijn verzekeraar tussen?” Als u een cyberpolis hebt onderschreven, is het antwoord...
    04 juli 2019