+32 16 43 11 00
Vlaamse bedrijven nog te vaak slachtoffer van cybercriminaliteit
Tijdens de verkiezingen van 2012 en 2014 kwamen er heel wat technische problemen met de stemcomputers aan het licht. In Wallonië zullen de stemkaarten dit jaar daarom terug met potlood worden ingekleurd. Vlaanderen twijfelt nog: is digitaal stemmen nu honderd procent veilig of niet? Doen de instanties wel genoeg om de digitale veiligheid te garanderen? Heel wat bedrijven voeren intern momenteel een gelijkaardig debat over cyberveiligheid. Of dat zou toch het geval moeten zijn. Want, zo blijkt, Vlaamse bedrijven beschermen zich nog altijd onvoldoende tegen cybercriminaliteit.
Vals veiligheidsgevoel
Aan awareness ontbreekt het Vlaamse bedrijven sinds de GDPR doorgaans niet, maar toch ontsnappen cybercriminelen nog al te vaak aan het oog. Soms zelfs in zulke mate dat bedrijven zonder enig besef jarenlang data naar hen versluizen. Cybercriminelen worden immers almaar vernuftiger. Wat vandaag ‘top of the line’ is qua IT-beveiliging, kan morgen alweer compleet achterhaald zijn. Veel bedrijven zijn zich echter niet bewust van die razendsnelle evolutie en slagen er dan ook niet in om cybercriminelen een stap voor te blijven. Ze beseffen niet dat IT-beveiliging een project zonder einde hoort te zijn.
Sensibilisering ontbreekt
Bovendien moet IT-beveiliging vandaag verder gaan dan hardware en software. Veel digitale inbreuken gebeuren omdat het personeel ze onbewust toelaat of zelfs in gang zet, bijvoorbeeld door virussen binnen te halen of te reageren op phishingmails.
“We waren toch verzekerd tegen cybercriminaliteit?”
Iets wat Vlaamse bedrijven ook vaak pas beseffen wanneer het al te laat is, is dat hun cybercrimeverzekering niet standaard elke vorm van cybercriminaliteit dekt. Verzekeraars maken namelijk een strikt onderscheid tussen fraude enerzijds (bijvoorbeeld een vervalste factuur, een mail waarin de CEO zogezegd vraagt om een bepaald bedrag over te schrijven) en cybercriminaliteit anderzijds, hoewel de twee vaak hand in hand gaan. Zo is digitale inbraak vaak een manier voor cybercriminelen om het mailverkeer ongemerkt weken- of maandenlang te observeren, en zo instructies of facturen tot in de details te kunnen nabootsen.
Bovendien zetten sommige polissen naast schadevergoeding in op bijstand (specialisten die data helpen recupereren, de opgelopen reputatieschade zo veel mogelijk zien te beperken, …). Maar dat doen ze dus lang niet allemaal.
Laat uw cybercrimeverzekering doorlichten
Veel bedrijven denken, onterecht, dat ze met de computerpolis die ze jaren geleden afsloten vandaag nog altijd goed verzekerd zijn. Zulke polissen verzeker(d)en echter veelal enkel hardware tegen materiële schade en zijn niet van toepassing op de gevolgen van cybercrime. Bovendien verschillen de cybercrimerisico’s van bedrijf tot bedrijf. Een cybercrimeverzekering die bedrijf X volledig dekt, volstaat niet noodzakelijk voor bedrijf Y. Laat uw cybercrimeverzekering daarom tijdig doorlichten.
De onafhankelijke werkwijze van ADD stelt onze verzekeringsarchitecten in staat u een compleet voorstel op maat te bieden. Wij helpen u ook inzicht krijgen in hoe u zich beter kunt organiseren om uw risico’s op cybercrime zo veel mogelijk te mitigeren en brengen u, als u dat wenst, zelfs in contact met partijen die u daarbij in de praktijk kunnen helpen.
Meer weten? Neem gerust contact op met ons!