WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Uw kredietverzekering wordt geweigerd. Wat nu gedaan?

Nieuws
30 augustus 2019

 

U hebt het misschien al gemerkt: er komt stilaan een einde aan het economisch optimisme van de afgelopen jaren, en dat heeft zo zijn gevolgen voor de kredietverzekeringsmarkt. Kredietverzekeraars springen almaar voorzichtiger om met leverancierskredieten. Vroeger waren commerciële tegemoetkomingen en tijdelijke dekkingen geen uitzondering, maar vandaag wordt elk dossier met een vergrootglas bekeken. Doorlooptijden worden langer en bij de minste twijfel wordt een kredietlimiet geweigerd of slechts in beperkte mate toegekend. Hoe komt dat? En wat kunt u doen als u een dekking nodig heeft, maar uw verzekeraar de sprong liever niet waagt? Lees snel verder.                                                                                                                                                                             
                                                                                                                                   Liever een persoonlijk onderhoud?

Een markt vol conflicten en onzekerheden

Macro-economische onzekerheden zoals de Brexit en diverse handelsconflicten zorgen voor aanhoudende onzekerheid, waardoor verzekeraars minder snel geneigd zijn om risico’s te nemen die ze vroeger wel zouden hebben aangedurfd.

Sinds 2018 noteren zowel kredietverzekeraars als incassobureaus bovendien een merkwaardige stijging in niet-betalingsdossiers. Een aanzienlijk gedeelte daarvan betreft officiële insolventie (faillissementen, WCO’s of gelijkaardige gerechtelijke procedures), maar evenzeer vermoedelijke insolventie of simpelweg betalingsachterstallen, die meestal wijzen op liquiditeitsproblemen. Bijgevolg hebben kredietverzekeraars in het afgelopen jaar meer schadevergoedingen dan ooit moeten uitbetalen, wat hen nu verplicht om een meer voorzichtige houding aan te nemen in het onderschrijven van risico’s.

Wat als uw kredietverzekering geweigerd wordt?

Het is de nachtmerrie van elke ondernemer: een klant plaatst een grote bestelling, u wil meteen aan de slag gaan om alles tijdig te kunnen leveren, maar uiteindelijk blijkt dat uw kredietverzekeraar geen dekking wil verlenen. Hoe u dan toch zoveel mogelijk commerciële opportuniteiten kunt benutten zonder nodeloos veel risico te lopen? Onze expert geeft de volgende tips:

1.Onderbouwd onderhandelen

Verzamel eerst en vooral alle mogelijke financiële informatie over uw klant(en). Informeer uw salesmensen dat het belangrijk is om zowel bij nieuwe als bestaande klanten recente en/of tussentijdse cijfers op te vragen. Een lange en positieve betalingshistoriek zegt soms meer dan een resultatenrekening, en kan vaak ook zinvol zijn.

Communiceer en overleg op basis van die informatie met uw verzekeraar, en doe dat niet enkel per mail maar ook telefonisch en idealiter face-to-face. Soms zijn bijkomende (bank- of groeps)garanties noodzakelijk om het risico te spreiden.

2. Alternatieve verzekeringsproducten

Als uw verzekeraar na grondig overleg nog steeds niet in uw behoeftes kan voorzien, zijn er nog altijd enkele alternatieve producten op de verzekeringsmarkt die zeker het overwegen waard zijn. Zo is er de zogenaamde Top-up-verzekering, die u een bijkomende dekking garandeert boven op uw huidige dekking en waarbij een tweede verzekeraar de dekking van de basisverzekeraar verdubbelt. Een Top-up-verzekering kan per case worden bekeken, maar wordt evenzeer toegepast op globale portefeuilles, zelfs zonder extra risicoanalyse en puur op vertrouwen in de basisverzekeraar.

Indien de huidige trend zich verderzet, zullen dergelijke oplossingen onontbeerlijk zijn om voldoende zekerheid te genieten in tijden van turbulentie.

3.Hybride kredietverzekering

Vangt u (nog altijd) bot? Dan dringt een meer hybride vorm van kredietverzekering zich op, waarbij u als onderneming meer vrijheid in handen krijgt om zelf kredietlimieten toe te staan aan uw klanten, terwijl u toch de dekking van uw verzekeraar geniet. Dit kan bijvoorbeeld op basis van een duidelijk uitgeschreven en gekaderde creditmanagementprocedure, of door uw eigen betalingshistorieken op regelmatige basis aan te leveren in de vorm van een aginglijst.

Schakel een verzekeringsarchitect in

Ziet u het bos door de bomen niet meer, of wenst u zich terecht meer op uw core business toe te leggen en dergelijk studiewerk, onderhandelingen en optimalisaties uit handen te geven aan een gespecialiseerde partner? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek met een van onze experten. We helpen u graag de verschillende kredietverzekeraars op de markt te vergelijken en onderhandelen voor u de best mogelijke oplossing.

kredietverzekering.png

Overige nieuws & events

  • Nog een papieren rijbewijs op zak? Vervang het op tijd!

    De tijd vliegt. Blikt u weleens nostalgisch terug op uw papieren rijbewijs , en kijkt u dan vooral naar de foto? Dan is dit misschien wel het moment...
    15 januari 2021
  • Property

    Brandpreventie: de verplichte keuringen die veel bedrijven vergeten

    Bij brandpreventie komt zo veel kijken – hebt u bijvoorbeeld al een eerste interventieploeg in huis? – dat veel bedrijven weleens een verplichte...
    07 januari 2021
  • Human CapitalProperty

    Stormloop op vuurkorven en vuurschalen: gezellig, maar ook gevaarlijk!

    Dit jaar zullen de feestdagen er heel anders uitzien. Kerst en Nieuwjaar vieren in kleine kring, mag gelukkig nog. Maar dan moet het feestje wel...
    18 december 2020
  • Property

    Brandblusser vervallen? Daar wordt uw verzekeraar niet blij van

    Dat uw bedrijf voldoende blusmiddelen in huis moet hebben om de brandveiligheid in en rondom uw bedrijfsgebouwen te vrijwaren, hoeven we u hopelijk...
    11 december 2020
  • FleetInternationalLiabilityProperty

    AXA maakt tariefaanpassingen 2021 bekend

    Het overzicht van de aanpassingen vindt u hier terug. In geval van tariefverhoging is art.12 van het Koninklijk Besluit van 22 februari 1991 van...
    08 december 2020