WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Update: de bijna-failliete rederij Hanjin, en uw transportverzekering

Nieuws
10 november 2016


Begin september werd aangekondigd dat de Zuid-Koreaanse rederij Hanjin in financiële moeilijkheden zat. Een aantal schepen met containers werd aan de ketting gelegd in havens wereldwijd, waardoor ook diverse goederen van Belgische bedrijven vast kwamen te zitten. ADD verdedigt de belangen van haar klanten met een transportverzekering.

In vele Belgische havens werden de Hanjin-containers met goederen van verschillende klanten, waaronder ook Belgische klanten, geblokkeerd. Verschillende containers dobberen doelloos rond over de hele wereld. De terminaluitbaters eisen een extra vergoeding van eigenaars van de lading (retailers, staal- en voedingsbedrijven, verkopers van consumptiegoederen …) voor het overladen of het lossen van hun goederen. Midden september leidde de Vereniging van Expediteurs van Antwerpen (VEA) een kortgeding in om de lading van de containers vrij te krijgen zonder extra vergoeding of waarborg. Nu, in november, staan er nog steeds heel wat containers met ladingen van klanten vast en is er nog steeds geen uitspraak in kortgeding voor de VEA. In Nederland was er na een week al een uitspraak in kortgeding, waarin ook de kosten bepaald werden. Ondertussen vroeg Hanjin ook in België bescherming aan tegen de schuldeisers, die werd toegekend. Er zijn partijen in het kortgeding die toch noodgedwongen containers zijn gaan afhalen en dus de bedragen hebben betaald.

De goederenverzekering van ADD vergoedt verlies of schade aan de goederen opgelopen tijdens het transport ervan, alsook bijkomende onkosten voor vervoer, opslag of transit. Het hoeft daarbij niet uitsluitend over een faillissement van een rederij te gaan, er is ook dekking voorzien voor als die in financiële moeilijkheden zit. In geval van een nakend faillissement van een rederij kan er dus een schadevergoeding volgen voor extra gemaakte kosten om eventueel een container over te laden. Zo kan de ladingbelanghebbende partij terug beschikken over zijn lading. Redelijke bijkomende kosten, bijvoorbeeld gerechtskosten of handlingkosten die normaal niet gemaakt moesten worden, kunnen worden vergoed in  de polis. Zoals altijd is elke situatie uniek: elk dossier moet geval per geval bekeken worden en eventueel moet er juridisch advies ingewonnen worden.

Tot slot nog enkele cijfers die naar voor kwamen tijdens een bijeenkomst van transportverzekeraars: 550 000 20 voet containers (TEU) zouden betrokken zijn bij de Hanjin-affaire. De totale waarde van de  goederen die onderweg zouden zijn, zou zo’n 500 miljard euro bedragen. De totale claim wordt voorlopig op 2,5 miljard euro geschat en dit bedrag kan nog steeds oplopen.

Interesse in meer informatie over transportverzekeringen? Of heeft u uw Hanjin-claim nog niet ingediend? Contacteer specialiste Nadine Verberght bij ADD.

Overige nieuws & events

  • Wat doet de cap op bestuursaansprakelijkheid met buitenlandse bedrijven?

    Het klinkt eenvoudig: door de hervorming van de vennootschapswetgeving en de bijhorende ‘cap’ is uw aansprakelijkheid als bestuurder in België...
    15 juli 2019
  • Liability

    Moet uw D&O-polis aangepast worden aan de 'cap'?

    Nog niet zo lang geleden was u als bestuurder onbeperkt aansprakelijk voor fouten die u beging ten opzichte van uw vennootschap of derden. Tenzij u...
    12 juli 2019
  • Wat is voor u de beste cyberpolis? Uw sector is bepalend

    “Een hacker legde al mijn machines een volledige week plat. Komt mijn verzekeraar tussen?” Als u een cyberpolis hebt onderschreven, is het antwoord...
    04 juli 2019
  • Als hackers om losgeld vragen … Betaalt u dan beter wel of niet?

    Wie dacht dat een goed beveiligd bedrijf zich geen zorgen hoeft te maken over cyberaanvallen, vergist zich jammer genoeg schromelijk. De recente...
    28 juni 2019
  • Transport

    “De vervoerder betaalt de schade aan mijn goederen. Toch?”

    Het is een wijdverspreid misverstand dat de vervoerder steeds aansprakelijk is voor verlies van of schade aan de goederen die hij vervoert. Ook voor...
    25 juni 2019