WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Update: de bijna-failliete rederij Hanjin, en uw transportverzekering

Nieuws
10 november 2016


Begin september werd aangekondigd dat de Zuid-Koreaanse rederij Hanjin in financiële moeilijkheden zat. Een aantal schepen met containers werd aan de ketting gelegd in havens wereldwijd, waardoor ook diverse goederen van Belgische bedrijven vast kwamen te zitten. ADD verdedigt de belangen van haar klanten met een transportverzekering.

In vele Belgische havens werden de Hanjin-containers met goederen van verschillende klanten, waaronder ook Belgische klanten, geblokkeerd. Verschillende containers dobberen doelloos rond over de hele wereld. De terminaluitbaters eisen een extra vergoeding van eigenaars van de lading (retailers, staal- en voedingsbedrijven, verkopers van consumptiegoederen …) voor het overladen of het lossen van hun goederen. Midden september leidde de Vereniging van Expediteurs van Antwerpen (VEA) een kortgeding in om de lading van de containers vrij te krijgen zonder extra vergoeding of waarborg. Nu, in november, staan er nog steeds heel wat containers met ladingen van klanten vast en is er nog steeds geen uitspraak in kortgeding voor de VEA. In Nederland was er na een week al een uitspraak in kortgeding, waarin ook de kosten bepaald werden. Ondertussen vroeg Hanjin ook in België bescherming aan tegen de schuldeisers, die werd toegekend. Er zijn partijen in het kortgeding die toch noodgedwongen containers zijn gaan afhalen en dus de bedragen hebben betaald.

De goederenverzekering van ADD vergoedt verlies of schade aan de goederen opgelopen tijdens het transport ervan, alsook bijkomende onkosten voor vervoer, opslag of transit. Het hoeft daarbij niet uitsluitend over een faillissement van een rederij te gaan, er is ook dekking voorzien voor als die in financiële moeilijkheden zit. In geval van een nakend faillissement van een rederij kan er dus een schadevergoeding volgen voor extra gemaakte kosten om eventueel een container over te laden. Zo kan de ladingbelanghebbende partij terug beschikken over zijn lading. Redelijke bijkomende kosten, bijvoorbeeld gerechtskosten of handlingkosten die normaal niet gemaakt moesten worden, kunnen worden vergoed in  de polis. Zoals altijd is elke situatie uniek: elk dossier moet geval per geval bekeken worden en eventueel moet er juridisch advies ingewonnen worden.

Tot slot nog enkele cijfers die naar voor kwamen tijdens een bijeenkomst van transportverzekeraars: 550 000 20 voet containers (TEU) zouden betrokken zijn bij de Hanjin-affaire. De totale waarde van de  goederen die onderweg zouden zijn, zou zo’n 500 miljard euro bedragen. De totale claim wordt voorlopig op 2,5 miljard euro geschat en dit bedrag kan nog steeds oplopen.

Interesse in meer informatie over transportverzekeringen? Of heeft u uw Hanjin-claim nog niet ingediend? Contacteer specialiste Nadine Verberght bij ADD.

Overige nieuws & events

  • Terug van vakantie? Zo gaat u (cyber)veilig weer aan de slag!

    De eerste werkdag na een vakantie is voor iedereen even wennen. U bent zeker niet de enige die bij zijn terugkeer een wachtwoord is vergeten of dat...
    04 augustus 2020
  • International

    2020 WBN Broker Ranking

    ADD is (nog steeds) trots om als exclusieve partner voor België deel uit te maken van het grootste onafhankelijke netwerk van verzekeringsmakelaars...
    03 augustus 2020
  • Human Capital

    Hoe berg ik mijn mondmasker het best op?

    Het was voor iedereen even wennen, maar ondertussen kunnen we ons bijna geen leven zonder mondmasker meer voorstellen. Mondmaskers zijn nu eenmaal...
    28 juli 2020
  • Cyberrisico’s zijn er ook op vakantie! 3 tips voor de slimme reiziger

    Wordt het voor u een ‘ staycation ’ dit jaar of waagt u zich toch nog aan een reis naar verdere oorden? In elk geval weet u ondertussen wel dat u uw...
    17 juli 2020
  • Human Capital

    Hittegolf op komst! Laat uw mensen verantwoord werken in warm weer

    Een hittegolf zoals die van eind juni 2019, toen het kwik 40°C overschreed, hoeven we hopelijk nooit meer mee te maken. Maar de kans dat uw mensen...
    26 juni 2020