WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Terrorisme en uw goederen onderweg

Nieuws
30 november 2015

Terrorisme vs abonnementspolis transport

De risico’s van oorlog, staking en oproer, enz. waaronder ook terreur zijn gedekt volgens de voorwaarden en binnen de perken van de meest recente clausules terzake, uitgegeven door de BVT.

Bij twijfel of onenigheid met betrekking tot de aard van het schadegeval - gewone risico’s of risico’s van oorlog, staking & oproer – bestaat volgens huidige polis een vermoeden dat het schadegeval te wijten is aan een gewoon risico. Het tegenbewijs dient geleverd te worden door de verzekeraars.

Oorzaak

Deze verzekering dekt zonder franchise het verlies en / of de schade rechtstreeks aan de verzekerde goederen en / of zaken veroorzaakt door : Iedere terrorist of iedere andere persoon, die handelt uit politieke overwegingen.

Wat wordt gedekt en wat is uitgesloten?

Slechts materieel verlies van en / of schade aan de verzekerde goederen en / of zaken komt ten laste van de verzekeraars. Zijn onder meer uitgesloten :

  • Opslag  en andere verblijfkosten;
  • -Elke vergoeding voor vertraging in de aankomst van de verzekerde goederen en / of zaken en het koersverschil dat hiermee kan gepaard gaan van kracht op het ogenblik dat het schadegeval zich voordoet;
  • -Elk verlies en / of schade ontstaan door een in-  of uitvoerverbod.

Duur

De risico’s ten laste van verzekeraars vangen aan op het moment waarop de verzekerde goederen en/of zaken het magazijn verlaten op de plaats waar de verzekerde reis aanvangt, blijven van kracht tijdens het normaal verloop van transport en eindigen in ieder geval naargelang wat zich eerst voordoet :

  • Hetzij overeenkomstig de bepalingen vermeld in de polis,
  • Hetzij op het ogenblik van aflevering in het magazijn van de bestemmeling of een ander magazijn of andere opslagplaats ter eindbestemming zoals vermeld in de polis,
  • Hetzij op het ogenblik van aflevering in eender welk ander magazijn of opslagplaats, hetzij vóór hetzij op de plaats van eindbestemming zoals vermeld in de polis, die verzekerde verkiest te gebruiken hetzij voor opslag buiten het normaal verloop van transport, hetzij voor verdeling of voor distributie,
  • Hetzij voor zeevervoer na verloop van 60 dagen te rekenen vanaf middernacht, plaatselijke tijd, op de dag van beëindiging van het lossen van de verzekerde goederen en / of zaken uit het zeeschip in de eindlossingshaven,
  • Hetzij voor luchtvervoer na verloop van 30 dagen te rekenen vanaf middernacht, plaatselijke tijd, op de dag van beëindiging van het lossen van de verzekerde goederen en / of zaken uit het vliegtuig in de eindlossingsluchthaven.

De verlenging van de duur van de risico’s wordt niet toegestaan met betrekking tot dekking van verlies en / of schade aan de verzekerde goederen en/of zaken veroorzaakt door iedere terrorist of iedere andere persoon, die handelt uit politieke overwegingen;

Terrorisme vs CMR

Is in ieder geval van de waarborg uitgesloten, de vergoeding voor geheel/gedeeltelijk verlies, beschadiging, vertraging in de aflevering van de goederen en/of kosten veroorzaakt door iedere terrorist of iedere andere persoon welke handelt uit politieke overtuigingen

Terrorisme vs Logistieke verzekeringspolis

Deze verzekering dekt in geen geval verlies, schade, aansprakelijkheid of kosten van welke aard dan ook, direct of indirect veroorzaakt door, voortkomend uit of gerelateerd aan enige terroristische actie(s), ongeacht of er sprake is van een andere oorzaak of gebeurtenis die tegelijkertijd of op enig ander moment aan de schade of het verlies heeft bijgedragen.

Nadine Verberght
specialist Transportverzekeringen
T 09 324 23 42
nadine.verberght@add.be

 

Overige nieuws & events

  • Wat doet de cap op bestuursaansprakelijkheid met buitenlandse bedrijven?

    Het klinkt eenvoudig: door de hervorming van de vennootschapswetgeving en de bijhorende ‘cap’ is uw aansprakelijkheid als bestuurder in België...
    15 juli 2019
  • Liability

    Moet uw D&O-polis aangepast worden aan de 'cap'?

    Nog niet zo lang geleden was u als bestuurder onbeperkt aansprakelijk voor fouten die u beging ten opzichte van uw vennootschap of derden. Tenzij u...
    12 juli 2019
  • Wat is voor u de beste cyberpolis? Uw sector is bepalend

    “Een hacker legde al mijn machines een volledige week plat. Komt mijn verzekeraar tussen?” Als u een cyberpolis hebt onderschreven, is het antwoord...
    04 juli 2019
  • Als hackers om losgeld vragen … Betaalt u dan beter wel of niet?

    Wie dacht dat een goed beveiligd bedrijf zich geen zorgen hoeft te maken over cyberaanvallen, vergist zich jammer genoeg schromelijk. De recente...
    28 juni 2019
  • Transport

    “De vervoerder betaalt de schade aan mijn goederen. Toch?”

    Het is een wijdverspreid misverstand dat de vervoerder steeds aansprakelijk is voor verlies van of schade aan de goederen die hij vervoert. Ook voor...
    25 juni 2019