WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Telewerken in 2019: werknemers voortaan beter beschermd

Nieuws
28 januari 2019

Telewerken in 2019: werknemers voortaan beter beschermd

Vanaf vandaag (27 januari 2019) kent de arbeidsongevallenwet van 10 april 1971 een breder toepassingsgebied. Zo krijgen telewerkers voortaan meer duidelijkheid over ongevallen die tijdens het telewerken gebeuren. Wat is er concreet veranderd en welke voorzorgen moet u nemen als werkgever? Lees hier wat u zeker moet weten.                                                                                    Meer info?

Arbeidsongevallenwet zat vol hiaten

In 2009 werd de arbeidsongevallenwet al een keer aangepast, in die zin dat (onder bepaalde voorwaarden) een telewerker vermoed werd aan het werk te zijn als hij een ongeval kreeg tijdens het telewerken. Als de verzekeraar dat vermoeden niet deelde, diende hij zelf het tegendeel te bewijzen. Deze aanpassing vulde de hiaten in de wet echter lang niet allemaal op.

Arbeidsongeval of niet?

Ook na 2009 heerste er nog vaak heel wat onduidelijkheid wanneer een telewerker tijdens zijn werkuren een ongeval kreeg. Stel, een telewerker is ijverig aan het werk en snakt naar een vers kopje koffie. Er zit net een call met een klant aan te komen, dus hij heeft geen tijd te verliezen en stormt in een razende vaart de trap af richting keuken. In zijn haast struikelt hij over een sporttas die nog in de gang lag, en hij breekt zijn pols. Is dit nu een arbeidsongeval of niet?

Een ander voorbeeld: een werknemer werkt een dagje thuis omwille van de zware sneeuwval, maar eerst moet hij toch de kinderen nog snel naar school brengen. Op de terugweg van school wordt hij aangereden door een fietser en hij breekt zijn heup. Telt dit dan als een arbeidsongeval tijdens woon-werkverkeer, of was hij strikt genomen gewoon op weg naar zijn privéwoning?

Telewerken en arbeidsongevallen in 2019

Iedere thuiswerker kan zich wel een ongeval voorstellen waarvan ze niet helemaal zeker weten of de arbeidsongevallenverzekeraar wel zou tussenkomen. Daarom wordt de arbeidsongevallenwet in 2019 als volgt uitgebreid:

  • De begrippen telewerk en telewerker worden duidelijker gedefinieerd.
  • Zowel occasioneel als structureel telewerk worden vermeld.
  • Voortaan is er een duidelijke formulering die stelt dat een ongeval van een telewerker als een arbeidsongeval wordt beschouwd indien de voorwaarden van plaats en tijd vervuld zijn. De plaats moet op papier vastgelegd zijn als telewerkplaats (bij afwezigheid van dit document is dit de woonplaats of de gebruikelijke plaats van telewerken). De tijd is het normale uurrooster dat de onderneming hanteert, tenzij anders is vastgelegd in een document.
  • Het begrip arbeidsweg krijgt een bredere invulling. Zo worden zowel de weg (heen en terug) van de woonplaats naar de school/kinderopvang als de weg naar de lunchplek (of de plaats waar de telewerker zijn lunch koopt) voortaan als arbeidsweg gedefinieerd.

Telewerkpolicy

Hoe moet u als werkgever omgaan met deze veranderingen in de arbeidsongevallenwet? Goede afspraken maken goede vrienden, en dat is op de werkvloer niet anders. Als werkgever stelt u dan ook het best een telewerkpolicy op, waarin u zowel voor structureel als occasioneel thuiswerken alle afspraken vastlegt en daarbij de nodige aandacht besteedt aan de voorwaarden van tijd en plaats. Bovendien loont het om de bescherming van uw werknemers grondig onder de loep te nemen en eventueel nog uit te breiden met aangepaste verzekeringsoplossingen.

Contacteer ons

Heeft u vragen over de vernieuwde arbeidsongevallenwet of wenst u een afspraak? Neem gerust contact op met onze expert!

telewerk_nieuw.png

Overige nieuws & events

  • Property

    Interne brandbestrijdingsdienst is verplicht! Zo stelt u uw ploeg samen

    In Belgi√ę blust de brandweer jaarlijks honderden bedrijfsbranden. Gelukkig blijft in veel gevallen de schade beperkt, omdat de interne...
    27 november 2020
  • Property

    Brand in uw bedrijf? U moet verplicht het juiste blusmiddel kennen

    In uw bedrijf hangen er voldoende brandblusapparaten , precies op de juiste plaats. Ontstaat er brand, dan kan uw personeel dus meteen aan het...
    20 november 2020
  • Human Capital

    Een bonusplan opstellen: moet iedereen hetzelfde bedrag krijgen?

    Een bonusgroepsverzekering of bonusplan is een speciaal type groepsverzekering . Wat er zo bijzonder aan is? In tegenstelling tot de klassieke...
    13 november 2020
  • Human Capital

    4 redenen waarom de FOD uw bonusplan zal afkeuren

    Een bonusplan opstellen (ook wel bonusgroepsverzekering genoemd) is een fiscaal zeer interessante manier om uw medewerkers extra te verlonen. Elke...
    04 november 2020
  • Human Capital

    Hoe kiezen tussen warrants, opties en bonusplan?

    Als u uw medewerkers extra wilt belonen, dan kunt u dat op verschillende manieren doen. De klassieke bonus is namelijk allang niet meer uw enige...
    29 oktober 2020