WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Telewerk: bent u wel correct verzekerd?

Nieuws
08 november 2016

 

Ook al bestaat telewerk al een tijd, toch is er de laatste jaren een opgang te zien. Meestal omdat dit voordelen inhoudt voor werknemers én werkgevers. Maar soms ook noodgedwongen: denken we maar aan stakingen die het verkeer lamleggen, of aanslagen die bepaalde werkplekken onbereikbaar maken. Maar wat als u een arbeidsongeval heeft tijdens het telewerken? Elke werkgever en werknemer heeft vandaag belang bij een goede dekking van ook dit risico. We geven u een stand van zaken.

Telewerk is werk dat op vrijwillige en regelmatige basis buiten de bedrijfslocatie wordt uitgevoerd in het kader van een arbeidsovereenkomst. De telewerkplaats kan bijvoorbeeld de eigen woning – het gaat dan over thuiswerk - of een satellietkantoor van het bedrijf zijn. Het gaat dan niet over de zogenaamde ‘mobiele thuiswerkers’: bijvoorbeeld mensen met een commerciële functie die dagelijks onderweg zijn.

De werkgever zorgt voor een schriftelijke overeenkomst met de werknemer, met de afspraken rond telewerk. De rechten en plichten zijn gelijkaardig als die op de gebruikelijke arbeidsplaats. De overeenkomst vermeldt onder andere hoeveel dagen telewerk de werknemer zal/kan doen, welke de toegelaten werkuren dan zijn, de wijze waarop de werknemer bereikbaar moet zijn en de ondersteuning en vergoeding die de werkgever biedt. Belangrijk is ook dat de werkgever een clausule thuiswerk voorziet in de arbeidsongevallenverzekering. Wij bij ADD voorzien dit standaard.

Een arbeidsongeval is een plotselinge gebeurtenis tijdens de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, die bij de werknemer een letsel veroorzaakt. Als dat gebeurt tijdens de werkuren en op een werkplek beschreven in de overeenkomst, is er een vermoeden van een arbeidsongeval. De verzekeraar moet in dat geval het bewijs van het tegendeel leveren. Als dit buiten de opgegeven werkplekken en/of werkuren is, is er geen vermoeden van een arbeidsongeval. In dat geval moet hij zelf bewijzen dat het om een arbeidsongeval gaat.

Let op: bij thuiswerk moet de werknemer zich niet op de weg begeven. Hij is dan ook niet verzekerd voor een ongeval ‘onderweg’. Als men met andere woorden ’s ochtends de kinderen naar de school of crèche brengt, dan is men niet gedekt op dat traject. Als een werknemer in een satellietkantoor werkt en onderweg naar daar een boodschap doet, is er wel dekking.

De verzekeringsarchitecten van ADD kunnen de voor u best passende polis opstellen. U kan als werkgever uw dekking arbeidsongevallen uitbreiden met een ongevallenverzekering privéleven, zodat uw medewerkers niet alleen vergoed zijn voor werkgerelateerde risico’s tijdens de werkuren maar ook in hun privéleven. Dit kan voor 100% zijn, of voor een deel van het risico.

In de nabije toekomst zal de overheid deze regelingen wellicht bijstellen in het kader van haar streven naar meer werk- en wendbaar werk. We houden u alvast op de hoogte!

Heeft u vragen? Wenst u een voorstel op maat? Contacteer onze specialist ter zake Paul Caekebeke, of neem contact op met uw vertrouwde ADD contactpersoon.

Overige nieuws & events

  • Fleet

    Algemene premie-aanpassing per hoofdvervaldag in 2020

    Klik hier voor meer informatie
    14 oktober 2019
  • Cyberpolis beschermt bedrijven niet tegen phishing

    Phishing gebeurt veel sneller dan u denkt. Uw medewerker krijgt een mailtje van een leverancier – of zo lijkt het toch – met de vraag om een...
    11 oktober 2019
  • Allianz BOAR Ondernemingen - Tariefaanpassingen

    Klik op deze link voor meer info van Allianz met betrekking tot verhoging van premies BA Ondernemingen / BA Beroep en Brand Building.
    07 oktober 2019
  • Arbeidsongevallen – wijziging in de wet vanaf 1 januari 2020

    Vandaag zijn personen die een opleiding volgen binnen uw bedrijf niet altijd (voldoende) verzekerd onder de Arbeidsongevallenwet. Denk hierbij...
    04 oktober 2019
  • Transport

    Transporteurs mogen goederen soms ongestraft overboord gooien

    Uw klant wacht al een tijdje op een lading die u per vrachtschip hebt verscheept, wanneer u plots een telefoontje krijgt. Blijkbaar is er brand op...
    27 september 2019