WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Preventiemaatregelen zijn de investering waard

Nieuws
09 oktober 2017

 

Welzijn op het werk situeert zich op allerlei vlakken: veiligheid en bescherming, hygiëne, psychosociaal welzijn, etc. Om de werkplek veilig en gezond te houden, is een efficiënt preventiebeleid essentieel. In elk bedrijf met personeel in dienst moet een preventieadviseur of -dienst aanwezig zijn. Voor bedrijven tot 20 werknemers kan de werkgever zelf voor de preventie instaan. Voor grotere bedrijven wordt er meestal een beroep gedaan op een interne of externe preventiedienst. Ook de preventie-ingenieur van ADD geeft u graag advies of kan u doorverwijzen naar de juiste instanties.

Belangrijk om te weten, is dat een preventieadviseur slechts advies geeft aan de werkgever. Het is aan de werkgever om die adviezen al dan niet op te volgen. De werkgever blijft strafrechtelijk verantwoordelijk voor het veiligheidsbeleid. Afhankelijk van de ernst van inbreuk(en) op de welzijnswet, kan de werkgever veroordeeld worden tot een financiële boete, en/of een gevangenisstraf.

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Denk niet ‘het is nog nooit gebeurd, dus het zal in de toekomst ook niet gebeuren’. Als een werknemer een zwaar ongeval heeft, lijdt uw bedrijf schade. Het moet even sluiten of de productie moet stilgelegd worden. Dit zou kunnen leiden tot verlies van klanten als die kiezen voor een andere partij, en tegen een verloren klant kunt u zich niet verzekeren. Door te investeren in de veiligheid en bewustwording van uw werknemers kunt u dat verhinderen. Doordachte preventiemaatregelen verdienen zichzelf terug.

Preventie is een dagelijkse bezigheid. Elke dag, elke week, elke maand, elk jaar moet er aan welzijn op het werk gewerkt worden. De werkgever heeft daarbij een voorbeeldfunctie. In het ideale geval wordt er zo een veiligheidscultuur gecreëerd op het werk, waarbij werknemers elkaar zelf aanspreken op de naleving van het veiligheidsbeleid.

ADD kan u helpen om de knelpunten op het vlak van welzijn binnen uw bedrijf in kaart te brengen. Wij brengen u ook in contact met de juiste instanties die u kunnen bijstaan in het verder uitwerken van uw welzijnsbeleid.

Meer informatie over welzijn op het werk vindt u op de website van de Federale Overheidsdienst voor Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.

Overige nieuws & events

  • LiabilityProperty

    Laat uw elektrische fiets geen brandhaard worden!

    Handelaars in elektrische fietsen doen nu al enkele jaren gouden zaken in ons land. Begin 2019 was maar liefst de helft van de nieuw aangekochte...
    03 juli 2020
  • Human Capital

    Hittegolf op komst! Laat uw mensen verantwoord werken in warm weer

    Een hittegolf zoals die van eind juni 2019, toen het kwik 40°C overschreed, hoeven we hopelijk nooit meer mee te maken. Maar de kans dat uw mensen...
    26 juni 2020
  • Human Capital

    Tijdelijke werkloosheid: vergeet uw informatieplicht over de groepsverzekering niet!

    In periodes van tijdelijke werkloosheid zijn werkgevers geen premies voor de groepsverzekering verschuldigd. Als gevolg bouwen tijdelijk werklozen...
    15 juni 2020
  • Transport

    “De vervoerder betaalt de schade aan mijn goederen. Toch?”

    Er bestaat een algemeen vermoeden dat de vervoerder aansprakelijk is voor verlies van of schade aan de goederen die hij vervoert, evenals vertraging...
    05 juni 2020
  • Tariefaanpassingen Amma Verzekeringen

    AMMA past enkele tarieven aan. De tariefaanpassingen gaan in op 1 juni 2020 voor de nieuwe zaken en vanaf de termijnen van juli 2020 voor de...
    05 juni 2020