WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Preventiemaatregelen zijn de investering waard

Nieuws
09 oktober 2017

 

Welzijn op het werk situeert zich op allerlei vlakken: veiligheid en bescherming, hygiëne, psychosociaal welzijn, etc. Om de werkplek veilig en gezond te houden, is een efficiënt preventiebeleid essentieel. In elk bedrijf met personeel in dienst moet een preventieadviseur of -dienst aanwezig zijn. Voor bedrijven tot 20 werknemers kan de werkgever zelf voor de preventie instaan. Voor grotere bedrijven wordt er meestal een beroep gedaan op een interne of externe preventiedienst. Ook de preventie-ingenieur van ADD geeft u graag advies of kan u doorverwijzen naar de juiste instanties.

Belangrijk om te weten, is dat een preventieadviseur slechts advies geeft aan de werkgever. Het is aan de werkgever om die adviezen al dan niet op te volgen. De werkgever blijft strafrechtelijk verantwoordelijk voor het veiligheidsbeleid. Afhankelijk van de ernst van inbreuk(en) op de welzijnswet, kan de werkgever veroordeeld worden tot een financiële boete, en/of een gevangenisstraf.

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Denk niet ‘het is nog nooit gebeurd, dus het zal in de toekomst ook niet gebeuren’. Als een werknemer een zwaar ongeval heeft, lijdt uw bedrijf schade. Het moet even sluiten of de productie moet stilgelegd worden. Dit zou kunnen leiden tot verlies van klanten als die kiezen voor een andere partij, en tegen een verloren klant kunt u zich niet verzekeren. Door te investeren in de veiligheid en bewustwording van uw werknemers kunt u dat verhinderen. Doordachte preventiemaatregelen verdienen zichzelf terug.

Preventie is een dagelijkse bezigheid. Elke dag, elke week, elke maand, elk jaar moet er aan welzijn op het werk gewerkt worden. De werkgever heeft daarbij een voorbeeldfunctie. In het ideale geval wordt er zo een veiligheidscultuur gecreëerd op het werk, waarbij werknemers elkaar zelf aanspreken op de naleving van het veiligheidsbeleid.

ADD kan u helpen om de knelpunten op het vlak van welzijn binnen uw bedrijf in kaart te brengen. Wij brengen u ook in contact met de juiste instanties die u kunnen bijstaan in het verder uitwerken van uw welzijnsbeleid.

Meer informatie over welzijn op het werk vindt u op de website van de Federale Overheidsdienst voor Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.

Overige nieuws & events

  • Nog een papieren rijbewijs op zak? Vervang het op tijd!

    De tijd vliegt. Blikt u weleens nostalgisch terug op uw papieren rijbewijs , en kijkt u dan vooral naar de foto? Dan is dit misschien wel het moment...
    15 januari 2021
  • Property

    Brandpreventie: de verplichte keuringen die veel bedrijven vergeten

    Bij brandpreventie komt zo veel kijken – hebt u bijvoorbeeld al een eerste interventieploeg in huis? – dat veel bedrijven weleens een verplichte...
    07 januari 2021
  • Human CapitalProperty

    Stormloop op vuurkorven en vuurschalen: gezellig, maar ook gevaarlijk!

    Dit jaar zullen de feestdagen er heel anders uitzien. Kerst en Nieuwjaar vieren in kleine kring, mag gelukkig nog. Maar dan moet het feestje wel...
    18 december 2020
  • Property

    Brandblusser vervallen? Daar wordt uw verzekeraar niet blij van

    Dat uw bedrijf voldoende blusmiddelen in huis moet hebben om de brandveiligheid in en rondom uw bedrijfsgebouwen te vrijwaren, hoeven we u hopelijk...
    11 december 2020
  • FleetInternationalLiabilityProperty

    AXA maakt tariefaanpassingen 2021 bekend

    Het overzicht van de aanpassingen vindt u hier terug. In geval van tariefverhoging is art.12 van het Koninklijk Besluit van 22 februari 1991 van...
    08 december 2020