WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

In orde met uw transportverzekering? Trap niet in deze valkuilen!

Nieuws
20 december 2018

 

“Waarom zou ik voor mijn goederen nog een transportverzekering sluiten, als de vervoerder zelf al verzekerd is?” Een uitstekende vraag, die veel kmo’s zich stellen. Jammer genoeg komen ze het antwoord vaak pas te weten wanneer het hek al van de dam is. Ze moeten dan zelf, tot hun grote verbazing, opdraaien voor de schade aan hun goederen (of toch voor een aanzienlijk deel ervan). Laat het u niet overkomen! Ontdek snel alles wat u moet weten over uw transportverzekering.

“Zolang de vervoerder maar verzekerd is”

Vergis u niet: de schade die uw goederen oplopen tijdens transport, kan lang niet altijd op de vervoerder worden verhaald. We maken een onderscheid tussen vijf verschillende gevallen (al zijn er nog meer scenario’s denkbaar):

  1. Schade door overmacht

Een vervoerder kán zich in principe helemaal niet laten verzekeren voor de schade die uw goederen oplopen tijdens het transport dat door hem wordt georganiseerd. Wel kan hij een aansprakelijkheidsverzekering sluiten. Dat betekent, in een notendop, dat zijn verzekeraar u slechts zal vergoeden voor schade aan uw goederen als die schade is ontstaan door een fout van de vervoerder. Is de schade echter ontstaan door overmacht, dan kunt u enkel bij uw eigen transportverzekeraar terecht. 

  1. Beperkte dekking

Zelfs wanneer u schade lijdt door een fout van de vervoerder, is een volledige schadevergoeding niet vanzelfsprekend. U zou immers niet de eerste zijn die zich laat verrassen door ten gevolge van diverse internationale verdragen. In het slechtste geval krijgt u zo slechts een fractie van de waarde van uw goederen terugbetaald.

  1. Vals gevoel van veiligheid door incoterms

U heeft in de incoterms met de verkoper afgesproken dat Cost, Insurance and Freight (CIF) van tel is? Waan uzelf dan nog niet meteen op het droge. De verkoper moet dan een verzekering afsluiten voor schade aan (of verlies van) uw goederen, maar een CIF-formule bepaalt niet hoe hij dat precies moet doen. Om welke waarborgen gaat het? Zijn er bijkomende voorwaarden in het spel? Er zitten ongetwijfeld meer gaten in de kaas dan u op het eerste gezicht zou denken.

  1. Ongewild vrijwillig verblijf

In de transportwereld worden goederen zelden zonder tussenstop van A naar B gebracht. Meestal worden ze op een bepaald punt in de route tijdelijk gestockeerd in een magazijn. Voor transportverzekeraars telt dat als onvrijwillig verblijf, wat betekent dat eventuele schade die uw goederen in het magazijn oplopen, door uw transportverzekering wordt gedekt. Veel kmo’s vergeten echter dat een onvrijwillig bedrijf dat langer dan dertig dagen duurt automatisch als vrijwillig bedrijf wordt beschouwd – tenzij ze er specifieke afspraken over hebben gemaakt met hun verzekeraar.

  1. Gemene averij

Wanneer een schip zich in nood bevindt – er breekt bijvoorbeeld brand uit – is het niet ongewoon dat er een aantal containers overboord worden gegooid om de rest van de lading te vrijwaren. Door het principe van gemene averij moeten alle belanghebbende partijen in zo’n geval bijdragen in de schadekosten, of ze nu schade hebben geleden of niet. De borg die u dan moet betalen om uw containers vrij te krijgen, kan algauw een financiële aderlating worden als u geen transportverzekering hebt of als uw verzekerde waarde ontoereikend is.

Hoe een goede transportverzekering sluiten?

Een goede transportverzekering vraagt om maatwerk. Niet alleen bestaan er heel wat verschillende soorten transportverzekeringen, de kans is ook reëel dat u naargelang het type goederen, het vervoersmiddel, eventuele contracten met transporteurs, de landen waarmee u in aanraking komt, … verschillende polissen en waarborgen nodig hebt. Speel daarom op zeker en contacteer onze expert transportverzekeringen Dirk Vanseuningen. Hij analyseert uw routes nauwgezet en koppelt er met bijzondere aandacht voor riskmanagement de optimale transportverzekering(en) aan vast.

Overige nieuws & events

  • Groepsverzekering 2019: dit moet u weten over aansluiting en portability

    Groepsverzekering 2019: dit moet u weten over aansluiting en portability Sinds 1 januari 2019 is er heel wat veranderd voor bedrijven die hun...
    21 maart 2019
  • Allianz past tarieven aan

    Nieuwe tarieven Allianz vanaf 1 april 2019
    15 maart 2019
  • Transport

    Brexit en de douane: “Schipper, mag ik (nog) overvaren?”

    Brexit en de douane: “Schipper, mag ik (nog) overvaren?” Geen harde Brexit.(?) Hoogstwaarschijnlijk geen wanordelijk vertrek op 29 maart.(?) Geen...
    14 maart 2019
  • International

    Internationale verzekeringen vergelijken: de aandachtspunten

    Internationale verzekeringen vergelijken: de aandachtspunten Vastbesloten om met uw bedrijf succes te boeken over de landsgrenzen heen? Daar komt...
    07 maart 2019
  • Fleet

    Optimaliseer de verzekering van uw wagenpark in 3 stappen

    Optimaliseer de verzekering van uw wagenpark in 3 stappen U kiest niet zomaar de eerste de beste auto’s voor uw bedrijfswagenpark. Ongetwijfeld waakt...
    28 februari 2019