WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Opgelet: elektrische voertuigen hebben een impact op uw car policy!

Nieuws
10 januari 2020

Enkele jaren geleden dachten de meeste bedrijven in de verste verte nog niet aan elektrische voertuigen voor hun fleet, maar vandaag is de shift langzaam maar zeker op gang. Speelt u ook met de gedachte om uw vloot uit te breiden met enkele elektrische auto’s, scooters, fietsen of steps – of wilt u uw medewerkers misschien zelfs volledig laten overschakelen naar elektrische vervoersmiddelen? Vergeet dan zeker niet om uw car policy tijdig aan te passen.

Wat kan (of mag) er op het verlanglijstje staan?                                                                        Liever een persoonlijk onderhoud?

Voor een elektrisch voertuig winkelen is, zeker als het om een auto gaat, op heel wat vlakken anders dan een voertuig uitkiezen dat door een benzine- of dieselmotor wordt aangedreven. Een goede car policy biedt uw werknemers de nodige houvast door belangrijke vragen te beantwoorden, zoals:

  • Wat is het maximale prijskaartje? (Elektrische voertuigen zijn wegens het beperkte aanbod vooralsnog duurder in aankoop.)
  • Mogen uw medewerkers kiezen tussen een BEV (Battery Electric Vehicle; geheel elektrisch aangedreven) of PHEV (Plug-in Hybrid Vehicle; elektrisch aangedreven met een hulpmotor)?
  • Wat is de minimale ‘range’ (het aantal kilometers dat het voertuig tussen twee laadbeurten kan afleggen)?
  • Hoeveel mag het voertuig maximaal wegen? (Elektrische voertuigen zijn door hun batterij(en) zwaarder dan gemiddeld en dat beïnvloedt de verzekeringspremie.)

Regeling voor bijkomende kosten

Neem in het maximaal te besteden budget ook de bovengrenzen op voor bijkomende kosten die eigen zijn aan elektrisch rijden. Denk bijvoorbeeld aan:

  •  Installatie en gebruik van een laadbron in of bij de privéwoning
  • Elektriciteitskosten
  • Tankkaart (voor hybride voertuigen)
  • Abonnement voor openbare laadpunten

Wie mag wanneer rijden?

Mogelijk wilt u uw elektrische voertuigen alleen laten gebruiken door medewerkers die bereid zijn om thuis een laadpunt te laten installeren of die voldoende openbare laadpunten in de buurt hebben. En misschien knoopt u ook graag een maximumaantal kilometers vast aan privégebruik? Uiteraard kunt u de gebruiksvoorwaarden eenzijdig bepalen, maar leg ze hoe dan ook vast in de car policy om discussie te vermijden.

Lees ook: Wie mag met uw bedrijfswagen rijden? Het gevaar van valse verklaringen

Afspraken over laadpunten

Ook wat betreft laadpunten moet de car policy enkele belangrijke vragen beantwoorden:

  • Mogen/moeten berijders hun voertuig opladen aan een laadbron in de buurt van of op hun privéadres?
  • Wie staat in voor de installatie en lopende kosten van de privélaadbron?
  • Wat als de privélaadvoorziening beschadigd raakt?
  • Wat gebeurt er met het laadpunt als de medewerker verhuist of uw onderneming verlaat?
  • Hoe verloopt de overdracht van het laadpunt wanneer het contract eindigt?
  • Kunnen/mogen berijders hun voertuig (on)beperkt opladen op het werk?
  • Mogen berijders hun abonnement voor openbare laadpunten in het buitenland gebruiken?

Car policy voor elektrische voertuigen

U merkt het: er is heel wat om aan te denken als u voor het eerst een elektrisch voertuig in uw vloot opneemt. Bovendien bespreekt dit artikel lang niet alle modaliteiten waarover u moet nadenken en is het, gezien de razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van elektrisch aangedreven voertuigen, aangeraden om uw car policy minstens jaarlijks te updaten. Neem gerust contact op voor een vrijblijvende afspraak.

welcome_2020_2.png

Overige nieuws & events

  • Uw cyberpolis dekt niet gegarandeerd al uw data!

    Als u een landbouwer bent en uw inkomsten hangen volledig af van uw veestapel, neemt u dan genoegen met een verzekering alleen voor uw pluimvee,...
    24 januari 2020
  • Cybercrime: dit is de zwakste schakel in elk IT-systeem

    Hacking is van alle tijden. De oude Grieken hadden dan wel geen internet, maar pasten 3000 jaar geleden al een gelijkaardige truc toe om hun...
    17 januari 2020
  • Diefstal van gegevens bij Allianz Global Assistance Nederland

    Allianz Global Assistance heeft in een persbericht bekend gemaakt dat bij een diefstal van een kluis uit een beveiligde locatie eerder dit jaar in...
    30 december 2019
  • Property

    Rookmelders verplicht voor elke woning in Vlaanderen

    Voor huurwoningen, studentenkoten en nieuwbouwwoningen was de regeling al sinds 2013 van kracht, maar vanaf januari 2020 moet ook elke particuliere...
    20 december 2019
  • Human Capital

    Arbeidsongevallen – wijziging in de wet vanaf 1 januari 2020

    Vandaag zijn personen die een opleiding volgen binnen uw bedrijf niet altijd (voldoende) verzekerd onder de Arbeidsongevallenwet. Denk hierbij...
    13 december 2019