WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Ladingdiefstal en valse vervoerders: nachtmerrie voor Belgische bedrijven.

Nieuws
20 april 2015


Ladingdiefstal breidt zich uit. Niet alleen in Oost-Europa. Het probleem duikt steeds vaker op in België. Cijfers tonen aan dat het aantal ladingdiefstallen voor het jaar 2013 met niet minder dan 26% steeg. Dat zijn maar liefst 177 incidenten op één jaar tijd. Van 2011 tot en met 2013 noteren we zelfs een stijging van 40% in de transportcriminaliteit. Maar dat is niet alles. Ook steeds meer valse transportbedrijven duiken op in België. Hoe herkent u transportcriminelen? Hoe gaan ze te werk? Welke risico’s loopt u? ADD’s specialisten Transportverzekeringen leggen het u uit in dit artikel.

Ladingdiefstal: wie, wat, hoe?

Ladingdiefstal is diefstal uit rijdende voertuigen, maar ook uit opslagruimtes. Dat gebeurt steeds vaker langs de Belgische autosnelwegen en steeds gewelddadiger. Denk aan diefstal uit opleggers. Meestal gebeurt dit op onbeveiligde truckstops en tankstations langs de belangrijkste snelwegen in Vlaanderen en Wallonië. Maar ook diefstal uit opslagruimtes wordt een groot probleem. Herinner u de diefstal door vijf gewapende gangsters die personeelsleden gijzelden en aan de haal gingen met GSM’s ter waarde van 4 miljoen euro. Antwerpen is de zwaarst geviseerde streek, gevolgd door Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen.

Transportcriminelen hebben het vooral gemunt op:

  • Banden en auto-onderdelen
  • Cosmetica
  • Kleding en schoeisel
  • Consumer electronics

Opgelet voor valse transportbedrijven!

Fraude via valse vervoerders nam de laatste drie jaar toe met 26%. Verladers gaan dus maar beter na met wie ze zaken doen. Kies voor betrouwbare partners en eis om geen onderaannemers (via vrachtbeurzen) in te zetten. U bent als slachtoffers namelijk meestal zelf verantwoordelijk voor alle opgelopen schade.

Valse transportbedrijven (72% van de valse vervoerders is afkomstig uit Oost-Europa) bieden zich nog steeds aan op het internet. Ze weten dat de controle door bedrijven dikwijls niet voldoende gebeurt. Tijdsdruk en goedkopere transportprijzen op het internet liggen aan de basis.

Valse vervoerders hebben het vooral gemunt op:

  • Metalen
  • Voedingsmiddelen
  • Auto-onderdelen
  • Elektronica

Drie tips om transportschade door valse transportbedrijven te voorkomen:

  • Wees voorzichtig met het inhuren van niet-bekende transportbedrijven
  • Wees extra waakzaam met internetplatformen.
  • Zorg ervoor dat u uw verzekeringen goed voor elkaar hebt.

Overige nieuws & events

  • Wat doet de cap op bestuursaansprakelijkheid met buitenlandse bedrijven?

    Het klinkt eenvoudig: door de hervorming van de vennootschapswetgeving en de bijhorende ‘cap’ is uw aansprakelijkheid als bestuurder in België...
    15 juli 2019
  • Liability

    Moet uw D&O-polis aangepast worden aan de 'cap'?

    Nog niet zo lang geleden was u als bestuurder onbeperkt aansprakelijk voor fouten die u beging ten opzichte van uw vennootschap of derden. Tenzij u...
    12 juli 2019
  • Wat is voor u de beste cyberpolis? Uw sector is bepalend

    “Een hacker legde al mijn machines een volledige week plat. Komt mijn verzekeraar tussen?” Als u een cyberpolis hebt onderschreven, is het antwoord...
    04 juli 2019
  • Als hackers om losgeld vragen … Betaalt u dan beter wel of niet?

    Wie dacht dat een goed beveiligd bedrijf zich geen zorgen hoeft te maken over cyberaanvallen, vergist zich jammer genoeg schromelijk. De recente...
    28 juni 2019
  • Transport

    “De vervoerder betaalt de schade aan mijn goederen. Toch?”

    Het is een wijdverspreid misverstand dat de vervoerder steeds aansprakelijk is voor verlies van of schade aan de goederen die hij vervoert. Ook voor...
    25 juni 2019