WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Interview met Dirk van Liempt, over evenwicht en betrokkenheid

Nieuws
25 juni 2017

 

Wat is voor u vandaag de grootste uitdaging als CEO?

Als CEO van ADD ben ik vandaag vooral bezig met mijn mensen. Voor verzekeringszaken hebben we specialisten. Verzekeringen zijn eigenlijk ‘makkelijk’ in vergelijking met mensen. Ik focus zelf vooral op de mensen eerder dan op de verzekeringen, want mensen komen uiteindelijk op de eerste plaats.

Wat kan mensen helpen om een ‘goed’ leven te hebben?

Evenwicht is vandaag het toverwoord. Mensen ‘moeten’ op alle vlakken hun leven ten volle leven. Werken, kinderen, sporten, een goed gevuld sociaal leven, en dan nog online met iedereen continu in contact blijven. Mensen ‘werken’ hard; work hard & play hard. Al dat ‘moeten’ buiten het werk, wordt op den duur ook zwaar werk. Geen wonder dus dat mensen soms in overdrive gaan. Men heeft geen ruimte meer om op adem te komen.

Er is ademruimte nodig om mentaal en fysiek uit te rusten maar ook om na te denken en te voelen. Voelen wat goed voor je is. Nadenken over wat je wil. Wil je dat leven leiden? Wil je die job doen? Wil je elk weekend volboeken met vrienden en familie?

Hoe kan men toch betrokken blijven?

Evenwicht en ruggengraat. Dat betekent fundamentele vragen stellen. Dat is moeilijker dan op de tanden bijten en ‘gewoon’ doorgaan. Maar noodzakelijk. Het is de enige manier om betrokken te blijven en niet op automatische piloot te leven – of geleefd te worden. Betrokkenheid is belangrijk.

De wereld en onze omgeving in het algemeen wijzigen ook voortdurend. We doen niet meer gedurende 20 à 30 jaar hetzelfde.

Je moet een stevige persoonlijkheid en een open geest hebben om dit alles aan te kunnen, naast mentale veerkracht – flexibiliteit – en een goede gezondheid. Uit je job stappen is uit je comfortzone gaan. Ik geloof in loopbaanbegeleiding. Dat wil zeggen hulp krijgen bij het in vraag stellen waar je mee bezig bent. En durven alternatieven zien. Daarna kies je opnieuw ten volle voor je job met alles wat daarbij hoort. Of niet. Dat is ook goed. Eerder dan te (blijven) zeuren over alles en nog wat, ga je dan gewoon iets anders doen. Authenticiteit. Heel erg jezelf zijn en blijven, daar gaat het over.

U volgt nu zelf loopbaanbegeleiding, wat wilt u daarmee bereiken?

Ik geloof in voorbeeldgedrag. Als CEO volg ik zelf loopbaanbegeleiding om mijn mensen te stimuleren het ook te volgen en het signaal te geven dat het OK is om zaken in vraag te stellen. Ik ben intern ook een grote promotor van loopbaanbegeleiding.

Zelf je leven in handen nemen is de boodschap, eerder dan je te laten leven. Wat wil je doen? Ben je betrokken bij je collega’s, bij je werk, bij alle aspecten van je privéleven? Mensen zitten soms in een gouden kooi. Durf eruit breken. Durf ‘neen’ te zeggen tegen dat deel van je huidige leven dat je niet of niet meer boeit. Je leeft maar één keer…

 

Overige nieuws & events

  • Wat doet de cap op bestuursaansprakelijkheid met buitenlandse bedrijven?

    Het klinkt eenvoudig: door de hervorming van de vennootschapswetgeving en de bijhorende ‘cap’ is uw aansprakelijkheid als bestuurder in België...
    15 juli 2019
  • Liability

    Moet uw D&O-polis aangepast worden aan de 'cap'?

    Nog niet zo lang geleden was u als bestuurder onbeperkt aansprakelijk voor fouten die u beging ten opzichte van uw vennootschap of derden. Tenzij u...
    12 juli 2019
  • Wat is voor u de beste cyberpolis? Uw sector is bepalend

    “Een hacker legde al mijn machines een volledige week plat. Komt mijn verzekeraar tussen?” Als u een cyberpolis hebt onderschreven, is het antwoord...
    04 juli 2019
  • Als hackers om losgeld vragen … Betaalt u dan beter wel of niet?

    Wie dacht dat een goed beveiligd bedrijf zich geen zorgen hoeft te maken over cyberaanvallen, vergist zich jammer genoeg schromelijk. De recente...
    28 juni 2019
  • Transport

    “De vervoerder betaalt de schade aan mijn goederen. Toch?”

    Het is een wijdverspreid misverstand dat de vervoerder steeds aansprakelijk is voor verlies van of schade aan de goederen die hij vervoert. Ook voor...
    25 juni 2019