WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Hoe gedegen social mediamanagement uw bedrijf door een crisis kan helpen

Nieuws
13 september 2018

 

Van een brand tot een ICT-incident, op social media verspreidt slecht nieuws zich als een lopend vuurtje. Betekent dat nu dat u zich maar beter niet op social media begeeft? Integendeel! Door de touwtjes zélf in handen te nemen en gepast te reageren via uw eigen social mediakanalen kunt u crisissen vaak efficiënt aanpakken. Een woordje uitleg. 

Social media: zegen en degen

De komst van social media zorgde voor een enorme verschuiving op vlak van bedrijfscommunicatie. Niet alleen kunt u veel rechtstreekser en sneller met uw klanten communiceren en zijn uw marketingmogelijkheden aanzienlijk uitgebreid, de machtsverhoudingen evolueerden ook ten gunste van de consument. Een klant die via social media zijn of haar ongenoegen over een bedrijf uit, is bijvoorbeeld geen uitzondering meer, met alle gevolgen van dien.

Social media en crisismanagement

Omdat journalisten dankbaar gebruik maken van social media om nieuws te vergaren, kan elke fout of tegenslag al snel uitmonden in reputatieschade. Wanneer uw bedrijf met een crisis of misstap geconfronteerd wordt, is het dan ook zaak om snel én correct te reageren. We onderscheiden steeds twee fases in een crisis. De eerste fase is twaalf tot zesendertig uur na het voorval. De tweede fase is de zogenaamde ‘longtail’, of hoe lang de crisis nazindert. Als u echter al tijdens de eerste fase gepast reageert, voorkomt u dat het verhaal zijn eigen leven gaat lijden, kunt u de crisis meestal indijken en zelfs uw reputatie verbeteren. U doet er dan ook goed aan om een noodplan klaar te hebben. En daar helpen wij u graag mee verder!

Uw ADD verzekeringsarchitect als rots in de branding

Een algemene crisisverzekering bestaat er niet. Maar bij ADD geniet u wel van een preventieve aanpak op maat. Zo bekijken we samen met u waar de risico’s voor uw onderneming liggen en welke stappen we kunnen ondernemen om die zoveel mogelijk in te perken. Bij een aantal van onze verzekeringen – bijvoorbeeld de cybercrimeverzekering – kunt u bovendien rekenen op externe specialisten die uw belangen verdedigen. Komt het dan toch tot een crisis, dan beschikt u over een crisisteam dat u legaal advies verleent, uw crisiscommunicatie op punt stelt en u kortom helpt om uw reputatie te beschermen.

 

Heeft u nog vragen over riskmanagement en social media? Neem hier contact op voor een afspraak.

Overige nieuws & events

  • Nog een papieren rijbewijs op zak? Vervang het op tijd!

    De tijd vliegt. Blikt u weleens nostalgisch terug op uw papieren rijbewijs , en kijkt u dan vooral naar de foto? Dan is dit misschien wel het moment...
    15 januari 2021
  • Property

    Brandpreventie: de verplichte keuringen die veel bedrijven vergeten

    Bij brandpreventie komt zo veel kijken – hebt u bijvoorbeeld al een eerste interventieploeg in huis? – dat veel bedrijven weleens een verplichte...
    07 januari 2021
  • Human CapitalProperty

    Stormloop op vuurkorven en vuurschalen: gezellig, maar ook gevaarlijk!

    Dit jaar zullen de feestdagen er heel anders uitzien. Kerst en Nieuwjaar vieren in kleine kring, mag gelukkig nog. Maar dan moet het feestje wel...
    18 december 2020
  • Property

    Brandblusser vervallen? Daar wordt uw verzekeraar niet blij van

    Dat uw bedrijf voldoende blusmiddelen in huis moet hebben om de brandveiligheid in en rondom uw bedrijfsgebouwen te vrijwaren, hoeven we u hopelijk...
    11 december 2020
  • FleetInternationalLiabilityProperty

    AXA maakt tariefaanpassingen 2021 bekend

    Het overzicht van de aanpassingen vindt u hier terug. In geval van tariefverhoging is art.12 van het Koninklijk Besluit van 22 februari 1991 van...
    08 december 2020