WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Hoe gedegen social mediamanagement uw bedrijf door een crisis kan helpen

Nieuws
13 september 2018

 

Van een brand tot een ICT-incident, op social media verspreidt slecht nieuws zich als een lopend vuurtje. Betekent dat nu dat u zich maar beter niet op social media begeeft? Integendeel! Door de touwtjes zélf in handen te nemen en gepast te reageren via uw eigen social mediakanalen kunt u crisissen vaak efficiënt aanpakken. Een woordje uitleg. 

Social media: zegen en degen

De komst van social media zorgde voor een enorme verschuiving op vlak van bedrijfscommunicatie. Niet alleen kunt u veel rechtstreekser en sneller met uw klanten communiceren en zijn uw marketingmogelijkheden aanzienlijk uitgebreid, de machtsverhoudingen evolueerden ook ten gunste van de consument. Een klant die via social media zijn of haar ongenoegen over een bedrijf uit, is bijvoorbeeld geen uitzondering meer, met alle gevolgen van dien.

Social media en crisismanagement

Omdat journalisten dankbaar gebruik maken van social media om nieuws te vergaren, kan elke fout of tegenslag al snel uitmonden in reputatieschade. Wanneer uw bedrijf met een crisis of misstap geconfronteerd wordt, is het dan ook zaak om snel én correct te reageren. We onderscheiden steeds twee fases in een crisis. De eerste fase is twaalf tot zesendertig uur na het voorval. De tweede fase is de zogenaamde ‘longtail’, of hoe lang de crisis nazindert. Als u echter al tijdens de eerste fase gepast reageert, voorkomt u dat het verhaal zijn eigen leven gaat lijden, kunt u de crisis meestal indijken en zelfs uw reputatie verbeteren. U doet er dan ook goed aan om een noodplan klaar te hebben. En daar helpen wij u graag mee verder!

Uw ADD verzekeringsarchitect als rots in de branding

Een algemene crisisverzekering bestaat er niet. Maar bij ADD geniet u wel van een preventieve aanpak op maat. Zo bekijken we samen met u waar de risico’s voor uw onderneming liggen en welke stappen we kunnen ondernemen om die zoveel mogelijk in te perken. Bij een aantal van onze verzekeringen – bijvoorbeeld de cybercrimeverzekering – kunt u bovendien rekenen op externe specialisten die uw belangen verdedigen. Komt het dan toch tot een crisis, dan beschikt u over een crisisteam dat u legaal advies verleent, uw crisiscommunicatie op punt stelt en u kortom helpt om uw reputatie te beschermen.

 

Heeft u nog vragen over riskmanagement en social media? Neem hier contact op voor een afspraak.

Overige nieuws & events

  • Cybercriminaliteit op zakenreis: let op uw mobiele toestellen!

    De Nederlandse overheid raadt haar ambtenaren aan om alleen ‘lege’ laptops, tablets en telefoons mee te nemen naar China, Iran, Rusland en Turkije...
    06 december 2018
  • 6 maanden na de GDPR: we zijn er bijna, maar …

    De verwachtingen waren niet altijd even optimistisch, maar zes maanden na de inwerkingtreding van de GDPR blijkt toch dat de meeste Vlaamse bedrijven...
    29 november 2018
  • Fleet

    Met auto de winter door? Onthoud deze 6 tips!

    De winter komt eraan en dat betekent dat u voorzichtig moet zijn op de baan. Niet alleen zorgt de vrieskou voor een glad wegdek, het is ook vroeger...
    23 november 2018
  • De heksenjacht geopend? Dit moet u weten over mystery calls

    Zoals u wel weet, is een nieuwe medewerker aanwerven nooit zonder risico. In de eerste plaats denkt u daarbij allicht aan medewerkers die niet naar...
    15 november 2018
  • LiabilityProperty

    Vlaamse kmo’s onvoldoende voorbereid op stroomonderbrekingen

    .De meeste bedrijven zijn niet of onvoldoende voorbereid op stroomonderbrekingen. Bovendien denken ze verkeerdelijk dat eventuele schade altijd...
    08 november 2018