WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Hoe gedegen social mediamanagement uw bedrijf door een crisis kan helpen

Nieuws
13 september 2018

 

Van een brand tot een ICT-incident, op social media verspreidt slecht nieuws zich als een lopend vuurtje. Betekent dat nu dat u zich maar beter niet op social media begeeft? Integendeel! Door de touwtjes zélf in handen te nemen en gepast te reageren via uw eigen social mediakanalen kunt u crisissen vaak efficiënt aanpakken. Een woordje uitleg. 

Social media: zegen en degen

De komst van social media zorgde voor een enorme verschuiving op vlak van bedrijfscommunicatie. Niet alleen kunt u veel rechtstreekser en sneller met uw klanten communiceren en zijn uw marketingmogelijkheden aanzienlijk uitgebreid, de machtsverhoudingen evolueerden ook ten gunste van de consument. Een klant die via social media zijn of haar ongenoegen over een bedrijf uit, is bijvoorbeeld geen uitzondering meer, met alle gevolgen van dien.

Social media en crisismanagement

Omdat journalisten dankbaar gebruik maken van social media om nieuws te vergaren, kan elke fout of tegenslag al snel uitmonden in reputatieschade. Wanneer uw bedrijf met een crisis of misstap geconfronteerd wordt, is het dan ook zaak om snel én correct te reageren. We onderscheiden steeds twee fases in een crisis. De eerste fase is twaalf tot zesendertig uur na het voorval. De tweede fase is de zogenaamde ‘longtail’, of hoe lang de crisis nazindert. Als u echter al tijdens de eerste fase gepast reageert, voorkomt u dat het verhaal zijn eigen leven gaat lijden, kunt u de crisis meestal indijken en zelfs uw reputatie verbeteren. U doet er dan ook goed aan om een noodplan klaar te hebben. En daar helpen wij u graag mee verder!

Uw ADD verzekeringsarchitect als rots in de branding

Een algemene crisisverzekering bestaat er niet. Maar bij ADD geniet u wel van een preventieve aanpak op maat. Zo bekijken we samen met u waar de risico’s voor uw onderneming liggen en welke stappen we kunnen ondernemen om die zoveel mogelijk in te perken. Bij een aantal van onze verzekeringen – bijvoorbeeld de cybercrimeverzekering – kunt u bovendien rekenen op externe specialisten die uw belangen verdedigen. Komt het dan toch tot een crisis, dan beschikt u over een crisisteam dat u legaal advies verleent, uw crisiscommunicatie op punt stelt en u kortom helpt om uw reputatie te beschermen.

 

Heeft u nog vragen over riskmanagement en social media? Neem hier contact op voor een afspraak.

Overige nieuws & events

  • Wat doet de cap op bestuursaansprakelijkheid met buitenlandse bedrijven?

    Het klinkt eenvoudig: door de hervorming van de vennootschapswetgeving en de bijhorende ‘cap’ is uw aansprakelijkheid als bestuurder in België...
    15 juli 2019
  • Liability

    Moet uw D&O-polis aangepast worden aan de 'cap'?

    Nog niet zo lang geleden was u als bestuurder onbeperkt aansprakelijk voor fouten die u beging ten opzichte van uw vennootschap of derden. Tenzij u...
    12 juli 2019
  • Wat is voor u de beste cyberpolis? Uw sector is bepalend

    “Een hacker legde al mijn machines een volledige week plat. Komt mijn verzekeraar tussen?” Als u een cyberpolis hebt onderschreven, is het antwoord...
    04 juli 2019
  • Als hackers om losgeld vragen … Betaalt u dan beter wel of niet?

    Wie dacht dat een goed beveiligd bedrijf zich geen zorgen hoeft te maken over cyberaanvallen, vergist zich jammer genoeg schromelijk. De recente...
    28 juni 2019
  • Transport

    “De vervoerder betaalt de schade aan mijn goederen. Toch?”

    Het is een wijdverspreid misverstand dat de vervoerder steeds aansprakelijk is voor verlies van of schade aan de goederen die hij vervoert. Ook voor...
    25 juni 2019