WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

FLOWS - VEA bereidt kortgeding voor tegen blokkeren Hanjin-containers

Nieuws
05 september 2016

 

Flows - VEA bereidt kortgeding voor tegen blokkeren Hanjin-containers

 

Beste klant,

Wellicht heeft U reeds vernomen dat de Zuid-Koreaanse rederij Hanjin de voorbije week failliet is verklaard. Door dit faillissement doen meerdere terminals (i.e. schuldeisers) beroep op hun retentierecht op de containers en de daarmee samenhangende lading.

Er werden reeds heel wat inspanningen geleverd door verschillende partijen om deze situatie op te lossen:

· De VEA (Vereniging van Expediteurs van Antwerpen) heeft een kortgeding aangespannen teneinde de containers en de lading vrij te krijgen. Meer informatie hierover vindt U via het artikel in bijlage.

· In Nederland hebben verschillende beroepsverenigingen een kortgeding aangespannen. Volgende uitspraak volgde: “ Het ECT (Europe Container Terminal) mag alleen de gebruikelijke handling kosten plus een toeslag van €25 in rekening brengen voor Hanjin-containers die worden vrijgegeven. Er mogen door ECT geen borgen gevraagd worden voor de vrijgegeven containers gezien het ontbreken van een juridische basis. Echter is er nog wel wat verwarring rond de terminologie “gebruikelijke handling kosten” versus werkelijke kosten. Schriftelijk vonnis wordt hierover verwacht.”

·Op Belgisch niveau is er voorlopig nog geen uitspraak.

Hoe kan ADD u hierbij van dienst zijn?

Bij ADD staat U als klant centraal. Daarom willen wij U zo goed mogelijk ondersteunen, mocht ook U gevolgen ondervinden van deze situatie.

Indien U meldingen krijgt van een havenbedrijf of terminal, onderneemt U daarom best de volgende stappen:

· U geeft de meldingen door aan het schadedepartement.

· U maakt de relevante documenten (verkoop- en aankoopfacturen, BL, relevante communicatie met expediteurs, terminals, havenautoriteiten… ) zo snel mogelijk over aan ADD.

· Bij ADD wordt een schadedossier geopend.

Wij hebben een clausule in onze abonnementspolis die kan voorzien in een tussenkomst voor gemaakte kosten. Hierbij dient u uiteraard wel rekening te houden met het gegeven dat de verkoop-of aankoopvoorwaarden (incoterms), lokale havengebruiken en de uitspraak van de rechter een rol spelen in de afhandeling van uw dossier.

Heeft U nog vragen? Aarzel dan niet ons te contacteren.

Nadine

Nadine Verberght
specialist Transportverzekeringen
T 09 324 23 42
M 0496573080

Mail: nadine.verberght@add.be

Overige nieuws & events

  • Wat doet de cap op bestuursaansprakelijkheid met buitenlandse bedrijven?

    Het klinkt eenvoudig: door de hervorming van de vennootschapswetgeving en de bijhorende ‘cap’ is uw aansprakelijkheid als bestuurder in België...
    15 juli 2019
  • Liability

    Moet uw D&O-polis aangepast worden aan de 'cap'?

    Nog niet zo lang geleden was u als bestuurder onbeperkt aansprakelijk voor fouten die u beging ten opzichte van uw vennootschap of derden. Tenzij u...
    12 juli 2019
  • Wat is voor u de beste cyberpolis? Uw sector is bepalend

    “Een hacker legde al mijn machines een volledige week plat. Komt mijn verzekeraar tussen?” Als u een cyberpolis hebt onderschreven, is het antwoord...
    04 juli 2019
  • Als hackers om losgeld vragen … Betaalt u dan beter wel of niet?

    Wie dacht dat een goed beveiligd bedrijf zich geen zorgen hoeft te maken over cyberaanvallen, vergist zich jammer genoeg schromelijk. De recente...
    28 juni 2019
  • Transport

    “De vervoerder betaalt de schade aan mijn goederen. Toch?”

    Het is een wijdverspreid misverstand dat de vervoerder steeds aansprakelijk is voor verlies van of schade aan de goederen die hij vervoert. Ook voor...
    25 juni 2019