WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

“De vervoerder betaalt de schade aan mijn goederen. Toch?”

Nieuws
25 juni 2019

 

Het is een wijdverspreid misverstand dat de vervoerder steeds aansprakelijk is voor verlies van of schade aan de goederen die hij vervoert. Ook voor vertragingen stelt men dikwijls dat de transporteur in beginsel aansprakelijk is. Toch is een transportverzekering allesbehalve een overbodige luxe, zoals elk bedrijf dat er geen heeft vroeg of laat leert. In de realiteit zit de regelgeving omtrent vervoerdersaansprakelijkheid en goederentransport namelijk lang niet altijd zo rechtlijnig in elkaar als verondersteld, en draait ze soms uit in het nadeel van de eigenaar van de goederen.

 

Aansprakelijkheid vervalt bij overmacht  

Een vervoerder brengt een vrachtwagen vol laptops voor u van België naar Litouwen. Onderweg wordt hij aangereden door iemand zonder verzekering. De klap is zo groot dat meer dan de helft van de lading zwaar beschadigd raakt. Omdat de vervoerder zowel de omstandigheden waarin de schade is ontstaan als het gevolg ervan (de schade) onmogelijk kon voorkomen, kan hij zich beroepen op overmacht. U moet het dus zien uit te vechten met de aanrijder. Maar aangezien die geen verzekering heeft, zal u waarschijnlijk uiteindelijk volledig zelf opdraaien voor de schade aan uw laptops.

Geen oorzakelijk verband? Geen schadevergoeding

Als de chauffeur in bovenstaand voorbeeld het ongeval zelf veroorzaakte, kunt u proberen om u op zijn aansprakelijkheid te beroepen. Dat is evenwel niet altijd vanzelfsprekend en vraagt in geval van discussie om een gerechtelijke procedure. Een rechter moet dan oordelen of er sprake is van een oorzakelijk verband tussen een fout van de vervoerder en de schade aan uw laptops. Bestaat daar enige twijfel over – u hebt de laptops bijvoorbeeld niet zorgvuldig genoeg verpakt of bent op een ander vlak nalatig geweest – dan kan de rechter de chauffeur vrijstellen van aansprakelijkheid of deze verminderen.

Niet alle schade aan goederen weegt even zwaar door

Zelfs als de aansprakelijkheid van de vervoerder buiten kijf staat, bent u nog altijd niet helemaal zeker dat u de schade wel volledig vergoed zult zien. De aansprakelijkheid van de vervoerder/uw schadevergoeding wordt namelijk berekend per kilo. De schadelimiet voor over de weg getransporteerde goederen bedraagt onder het CMR-verdrag 8,33 SDR (Special Drawing Rights ofwel zo’n 10,24 euro per kilo op dit moment).

Transportverzekering biedt zekerheid

Het mag duidelijk zijn: de weg om de aansprakelijkheid van een transporteur in te roepen, ligt vol hindernissen. En zelfs als u toch gelijk krijgt, is de kans reëel dat u van een (relatief) kale reis zal thuiskomen. Als risicodrager van de goederen doet u er dus goed aan om een transportverzekering te sluiten, zeker als u regelmatig kostbare goederen verscheept. Onze experten stellen u graag een verzekering op maat voor! Neem snel contact op voor een vrijblijvend gesprek.

oops.png

Overige nieuws & events

  • Human Capital

    Is kiezen verliezen? Extra verloning in cash versus groepsverzekering

    Is kiezen verliezen? Extra verloning in cash versus groepsverzekering Hard werken mag beloond worden. Maar u zou natuurlijk geen ondernemer in hart...
    13 september 2019
  • Cyberpolis beschermt bedrijven niet tegen phishing

    Cyberpolis beschermt bedrijven niet tegen phishing Phishing gebeurt veel sneller dan u denkt. Uw medewerker krijgt een mailtje van een leverancier –...
    06 september 2019
  • Trade credit

    Uw kredietverzekering wordt geweigerd. Wat nu gedaan?

    Uw kredietverzekering wordt geweigerd. Wat nu gedaan? U hebt het misschien al gemerkt: er komt stilaan een einde aan het economisch optimisme van de...
    30 augustus 2019
  • Transport

    Transport: "Hogere schadevergoeding voor accu dan laptop is normaal"

    Veel ondernemers denken dat ze schade aan goederen opgelopen tijdens het transport altijd op de vervoerder kunnen verhalen, maar daarin vergissen ze...
    23 augustus 2019
  • Fleet

    Wordt ook uw car policy binnenkort een mobiliteitspolicy?

    Het mobiliteitslandschap krioelt vooralsnog van de bedrijfswagens, maar toch begeven er zich almaar meer zwakke weggebruikers in het woon-werkverkeer...
    09 augustus 2019