+32 16 43 11 00
De heksenjacht geopend? Dit moet u weten over mystery calls
Zoals u wel weet, is een nieuwe medewerker aanwerven nooit zonder risico. In de eerste plaats denkt u daarbij allicht aan medewerkers die niet naar behoren blijken te presteren of die uw onderneming vroegtijdig verlaten, maar ook uw aanwervingsproces is vatbaar voor problemen. Sociale Inspecteurs mogen sinds 2018 immers mystery calls plegen om eventuele discriminatie aan het licht te brengen en in geval van inbreuk een pro justitia opstellen.
Wat zijn mystery calls?
Mystery calls zijn anonieme telefoongesprekken die Sociale Inspecteurs mogen plegen wanneer er sterke aanwijzingen zijn dat een bedrijf (potentiële) medewerkers of klanten discrimineert. De kans dat de nieuwe regeling tot een heksenjacht zal leiden is klein, maar uiteraard is voorkomen beter dan genezen. De schadeclaims die uit mystery calls kunnen volgen, zijn immers niet mals.
Schadeclaims tegen bestuurders
Verzekeraars merkten al eerder op dat schadeclaims naar aanleiding van discriminatie op de werkvloer steeds vaker worden verhaald op de bestuurders van de bedrijven in kwestie. Ook HR-managers die zich schuldig maken aan discriminatie kunnen tegenwoordig persoonlijk een claim verwachten. Nu mystery calls officieel toegelaten zijn, zal die trend allicht nog sterker doorzetten.
Misgelopen carrièrekansen
Schadeclaims in de context van mystery calls kunnen variëren van morele schadevergoedingen tot claims wegens misgelopen carrièrekansen en dus ook loon. De bedragen kunnen met andere woorden dus flink oplopen.
Laat uw D&O-verzekering doorlichten
Heeft u in het licht van de nieuwe wetgeving omtrent mystery calls nood aan een D&O-verzekering? Of is uw huidige polis toe aan een herziening? Praat erover met uw verzekeringsarchitect. ADD staat altijd voor u klaar met verzekeringsadvies op maat. Contacteer gerust onze expert Marc Rodeyns voor meer informatie.