WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

De 4 do's van risk managers makelaars en verzekeraars voor een succesvol internationaal

Nieuws
08 juli 2016

 

De 4 to do’s voor een succesvol internationaal verzekeringsprogramma.

De meeste internationale bedrijven en organisaties kiezen ervoor om hun risico’s wereldwijd te verzekeren via geïntegreerde programma’s. Deze aanpak geldt als dé norm in de sector. Het is ongetwijfeld een betere oplossing om op deze manier risico’s in te dekken dan via een gedecentraliseerde aanpak met een amalgaam aan lokale verzekeringen.  Een geïntegreerd verzekeringsprogramma biedt een meer coherente dekking, meer transparantie en minder risico op non-compliance. Wij geven alvast enkele basisregels mee voor een succesvol, internationaal verzekeringsprogramma

1. Onderlinge communicatie is essentieel

Elk globaal verzekeringsprogramma moet het resultaat zijn van een nauwe samenwerking tussen klant, makelaar en verzekeraar. Dat vraagt uiteraard een doorgedreven communicatie tussen alle betrokken partijen.

Elk succesvol internationaal verzekeringsprogramma moet het sluitstuk zijn van zowel een heel goed inzicht in als een diepgaand begrip van de specifieke organisatorische risico’s, cultuur en filosofie van de onderneming. Dit zijn de essentiële pijlers die de structuur van het internationale verzekeringsplan bepalen.

ADD profileert zich als een verzekerings’architect’, zeer relevant voor het opzetten van internationale programma’s, wat ten slotte maatwerk is.

2. Risicobewustzijn creëren is cruciaal

Uiteraard is er een verschil in aanpak tussen grote bedrijven met een internationale risk management-structuur enerzijds, en “kleinere” internationale bedrijven anderzijds. De risico’s die bedrijven potentieel lopen, staan echter niet in verhouding tot de grootte van het bedrijf. Steeds vaker investeert men in opkomende markten.Dit biedt opportuniteiten voor ondernemingen, maar men is zich niet altijd bewust van het feit dat men zo ook blootgesteld worden aan meer risico’s. Kennis van lokale regelgeving en economische en culturele eisen op verzekeringsvlak zijn dan ook belangrijk om de juiste risico-inschatting te doen. Wij hebben de belangrijke taak om onze klanten hiervan bewust te maken en verzekeringsoplossingen voor te stellen.

3. Lokale ondersteuning is een must

ADD maakt deel uit van het Worldwide Broker Network, precies om aan de internationale behoeften van onze klanten tegemoet te kunnen komen. Lokale dienstverlening staat centraal en omvat zowel polis- als schadebeheer. Ons wereldwijd netwerk  beheert niet alleen de lokale polissen - uitgegeven in het kader van de geïntegreerde programma’s - maar ook de polissen die wettelijk verplicht zijn in het betreffende land.

Lokaal schadebeheer is tevens aangewezen in landen waar verzekeren vanuit het buitenland, niet is toegelaten. Hierdoor vermijdt men heel wat problemen wanneer schadevergoedingen vanuit het buitenland worden overgeschreven.

Lokale ondersteuning bij het behandelen van polissen en claims is van het grootste belang. Bedrijven moeten daarom kunnen terugvallen op een internationaal netwerk van professionele makelaars.

4. Toegang tot globale data is primordiaal

Het efficiënt beheer van een globaal verzekeringsprogramma veronderstelt tot slot ook dat klanten en makelaars toegang hebben tot een globaal datamanagementsysteem. Dit bevat essentiële informatie over polissen, claims en aangerekende premies. Deze informatie moet uiteraard betrouwbaar, up-to-date en te allen tijde beschikbaar zijn.

Op 1 januari lanceerden ADD en het Worldwide Broker Network de nieuwste versie van WBNet. Daarmee staat ongetwijfeld één van de meeste performante rapporteringssystemen ter beschikking van de internationale ondernemer.

Een internationaal verzekeringsprogramma opstellen en beheren is een dynamisch proces. Het vergt het engagement van alle betrokken partijen. Alleen op die manier kan men de bedrijfsrisico’s van de klant op de best mogelijke manier indekken en tegelijk streven naar een maximale “compliance” van het wereldwijd verzekeringsdossier

Overige nieuws & events

  • Wat doet de cap op bestuursaansprakelijkheid met buitenlandse bedrijven?

    Het klinkt eenvoudig: door de hervorming van de vennootschapswetgeving en de bijhorende ‘cap’ is uw aansprakelijkheid als bestuurder in België...
    15 juli 2019
  • Liability

    Moet uw D&O-polis aangepast worden aan de 'cap'?

    Nog niet zo lang geleden was u als bestuurder onbeperkt aansprakelijk voor fouten die u beging ten opzichte van uw vennootschap of derden. Tenzij u...
    12 juli 2019
  • Wat is voor u de beste cyberpolis? Uw sector is bepalend

    “Een hacker legde al mijn machines een volledige week plat. Komt mijn verzekeraar tussen?” Als u een cyberpolis hebt onderschreven, is het antwoord...
    04 juli 2019
  • Als hackers om losgeld vragen … Betaalt u dan beter wel of niet?

    Wie dacht dat een goed beveiligd bedrijf zich geen zorgen hoeft te maken over cyberaanvallen, vergist zich jammer genoeg schromelijk. De recente...
    28 juni 2019
  • Transport

    “De vervoerder betaalt de schade aan mijn goederen. Toch?”

    Het is een wijdverspreid misverstand dat de vervoerder steeds aansprakelijk is voor verlies van of schade aan de goederen die hij vervoert. Ook voor...
    25 juni 2019