WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Credit management: de verantwoordelijkheid van de ganse organisatie

Nieuws
20 april 2015


Belgische bedrijven onderschatten het belang van goed kredietmanagement nog al eens. Niet-tijdige betalingen kunnen bedrijven nochtans in de problemen brengen: 1 op 4 faillissementen zijn rechtstreeks te wijten aan liquiditeitsproblemen. ADD’s specialisten vertellen in dit artikel hoe bedrijven zich kunnen wapenen.

Uit een gezamenlijk onderzoek van CFO Magazine en verzekeringsmakelaar ADD blijkt dat amper de helft van de ondervraagde Belgische bedrijven de financiële gezondheid van bestaande klanten controleert. Nog erger is het gesteld met het controleren van de exportklanten en buitenlandse klanten. Daar ligt het percentage op minder dan de helft (46%).

Wat houdt goed kredietmanagement in?

Veel ondernemers vertrouwen enkel op hun buikgevoel om nieuwe klanten te aanvaarden en bestaande klanten in portefeuille te houden. De impact van een onbetaalde factuur op de groei van een onderneming is echter groot. Wanneer u een onbetaalde factuur van 25.000 euro heeft met een marge van 10% moet u 250.000 euro extra omzet genereren om het verlies van die ene onbetaalde factuur recht te zetten. Een goed kredietmanagement is dus essentieel. Bedrijven wapenen zich zo tegen slechte betalers. Maar uit wat bestaat een goed kredietbeheer.

  • Volg het betalingsgedrag van uw klanten op en anticipeer op vertragingen
  • Maak goede afspraken. Dat is het begin van een succesvolle commerciële relatie, maar zorg ook voor sluitende contracten. Aarzel niet om uw algemene voorwaarden door een externe partij te laten analyseren. Zeker wanneer u overweegt om te exporteren
  • Schrijf een realistische incassoprocedure uit aangepast aan uw sector en onderneming
  • Omring u met externe partners zodat uw onderneming zich kan focussen op zijn groei
  • Voer een open communicatie met uw financiële partners zodat u tijdig kan anticiperen op potentiële problemen
  • Verbeter het betaalgedrag van uw klanten door bovenstaande consequent toe te passen
  • Probeer de bovenstaande processen door gespecialiseerde software te ondersteunen.

Is een kredietverzekeraar een optie voor uw bedrijf?

Onderschat als ondernemer het belang van handelsinformatie, de balanscentrale en beroepsfederaties niet. Een combinatie van die bronnen levert meestal het beste resultaat op om de financiële gezondheid van uw klanten te controleren. Dat vergt natuurlijk wel tijd, kennis en discipline.

Een (handels)kredietverzekeraar kan hulp bieden. Wanneer u een (nieuwe) klant X doorgeeft aan een kredietverzekeraar zal die de klant permanent monitoren. Van zodra er zich een wijziging of een betalingsincident bij een andere leverancier van klant X voordoet, zal de verzekeraar u hierover informeren. Ondertussen heeft u de zekerheid dat, zolang u niets verneemt, al uw openstaande facturen bij klant X beschermd zijn tegen wanbetaling of faillissement.

Biedt factoring uw bedrijf een meerwaarde?

Factoring heeft als doel de bevoorschotting van facturen. Maar er zijn nog andere voordelen die niet te onderschatten vallen.

  • Bedrijven kunnen hun cash flow beter plannen.
  • Bedrijven beschikken over een kasfaciliteit die met hun onderneming groeit. Dat in tegenstelling tot de klassieke kortetermijnkredieten die voor ondernemingen in expansie vaak te beperkt zijn gezien er vooraf een bepaald bedrag wordt toegekend.
  • Diverse bijkomende diensten zoals debiteurenbeheer. Dat is interessant wanneer een bedrijf veel klanten heeft met regelmatige orders en de beschikbare mensen niet wil inzetten om het debiteurenbeheer nauwgezet op te volgen.

Verschil met kredietverzekering

Een kredietverzekering staat in voor de bescherming tegen klantenrisico. Wanneer een klant niet betaalt of failliet gaat, komt een kredietverzekeraar tussen. Een factormaatschapprij zal de bevoorschotting terug nemen.

Bedrijven kunnen factoring en een kredietverzekering wel combineren. Op die manier vangt een bedrijf zijn liquiditeitsbehoefte op (via de bevoorschotting van de facturen) en anderzijds is de onderneming beschermd tegen het niet-betalen van klanten.

Overige nieuws & events

  • LiabilityProperty

    Laat uw elektrische fiets geen brandhaard worden!

    Handelaars in elektrische fietsen doen nu al enkele jaren gouden zaken in ons land. Begin 2019 was maar liefst de helft van de nieuw aangekochte...
    03 juli 2020
  • Human Capital

    Hittegolf op komst! Laat uw mensen verantwoord werken in warm weer

    Een hittegolf zoals die van eind juni 2019, toen het kwik 40°C overschreed, hoeven we hopelijk nooit meer mee te maken. Maar de kans dat uw mensen...
    26 juni 2020
  • Human Capital

    Tijdelijke werkloosheid: vergeet uw informatieplicht over de groepsverzekering niet!

    In periodes van tijdelijke werkloosheid zijn werkgevers geen premies voor de groepsverzekering verschuldigd. Als gevolg bouwen tijdelijk werklozen...
    15 juni 2020
  • Transport

    “De vervoerder betaalt de schade aan mijn goederen. Toch?”

    Er bestaat een algemeen vermoeden dat de vervoerder aansprakelijk is voor verlies van of schade aan de goederen die hij vervoert, evenals vertraging...
    05 juni 2020
  • Tariefaanpassingen Amma Verzekeringen

    AMMA past enkele tarieven aan. De tariefaanpassingen gaan in op 1 juni 2020 voor de nieuwe zaken en vanaf de termijnen van juli 2020 voor de...
    05 juni 2020