WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Brexit of geen Brexit: dit zijn de gevolgen voor uw bedrijf

Nieuws
16 januari 2019

Brexit of geen Brexit: dit zijn de gevolgen voor uw bedrijf

Gisterenavond kwam Theresa May van een koude kermis thuis: het Britse parlement heeft met een overgrote meerderheid het genegotieerde ontwerpakkoord voor de Brexit dan toch verworpen. Hiermee ligt de weg naar een “No deal Brexit” helemaal open. Hoe is het zover kunnen komen en wat zijn de gevolgen voor uw bedrijf – en niet te vergeten uw verzekeringen? De belangrijkste feiten op een rij.                         

                                                                                                                                                                                   PREFER TO TALK ABOUT IT?

De onderhandelingen in een notendop

  • Op 23 juni 2016 sprak 51.9 % van de Britse kiezers zich in een referendum uit voor een terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk uit de EU.
  • Op 29 maart 2017 werd artikel 50 van het Verdrag van Lissabon geactiveerd. Zo startte een onderhandelingsperiode van twee jaar om de uittredingsmodaliteiten in kaart te brengen.
  • Het resultaat van deze besprekingen was een scheidingsakkoord van maar liefst 585 pagina’s. Het akkoord omvatte onder meer de rechten van EU-burgers in het VK en van Britten in de EU, hoeveel en hoelang het VK nog zal bijdragen tot de Europese begroting, wat er zal gebeuren met de grens tussen Ierland en Noord-Ierland, een overgangsfase (geldig tot 31 december 2020) waarin alle EU-regels en wetten voor het VK van kracht blijven en een verklaring met betrekking tot de toekomstige relatie tussen het VK en de EU.
  • Op 14 november 2018 keurde de Britse regering het ontwerpakkoord goed (de EU-leiders volgden op 25 november 2018), maar uiteindelijk strandde het dus gisteren – niet geheel onverwacht - in het Britse parlement na een (eerder op 11 december 2018 uitgestelde) stemming.

‘No deal’ Brexit

Wat zal er gebeuren nu er dan toch geen ‘deal’ uit de bus is gekomen? Eerst en vooral betekent het dat het Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland) op 29 maart 2019 de EU zal verlaten zonder transitieperiode. Van de ene dag op de andere maakt het VK dan geen deel meer uit van de interne Europese markt (gekenmerkt door vrij verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal) en van de Europese douane-unie (gekenmerkt door de afwezigheid van invoerrechten tussen leden van de unie).

Brexit en de gevolgen voor Belgische export

Het grootste gevaar van de Brexit voor Belgische bedrijven schuilt in de verwachte terugval van onze export ten gevolge van een sterke daling van de Britse pond en de Britse koopkracht. Bovendien zullen de export- en transportkosten stijgen door de douaneheffingen.

2,6 % van het BNP

De KU Leuven berekende dat een ‘no deal’ Brexit ons land 2,6 procent van het BNP zal kosten en dat er mogelijk 28.000 Vlaamse jobs verloren zullen gaan. We mogen immers niet vergeten dat zeven op de tien verscheepte goederen die de haven van Zeebrugge verlaten, bestemd zijn voor het VK.

Wat betekent Brexit voor uw bedrijf?

Hope for the best, prepare for the worst – de leuze die maandenlang schering en inslag is geweest in de vele publicaties over Brexit – is nu niet meer van toepassing. De tijd van hopen ligt officieel achter ons en een degelijke voorbereiding is meer dan ooit noodzakelijk:

  • Als u tot op heden geen ervaring had met handel buiten de EU, zal u de nodige douane-expertise in huis moeten halen: medewerkers aanwerven of bijscholen, een beroep doen op externe diensten zoals expediteurs, douanevertegenwoordigers, logistieke dienstverleners …
  • Ook op het gebied van uitvoer, invoer, diensten, vervoer , toelevering, digitale data en diensten, intellectuele eigendom, vestiging, concurrentie en markt zal er voor uw bedrijf heel wat wijzigen. Dit alles kunt u concreet in kaart brengen met de Brexit-tool van de FOD Financiën.

Maar de Brexit creëert ook opportuniteiten: een degelijk en tijdig voorbereide onderneming zal zich sowieso kunnen onderscheiden van ondernemers die minder vooruitziend zijn geweest.

Wat doet Brexit met uw verzekeringen?

De Britse verzekeringsindustrie is de grootste in Europa en stelt maar liefst 315.000 mensen tewerk. Ongeveer honderd maatschappijen gebruiken momenteel paspoortrechten om vanuit het Verenigd Koninkrijk actief te kunnen zijn in continentaal Europa. Die rechten laten hen onder meer toe om verzekeringen te verkopen in Europa en schade uit te betalen aan Europese klanten. In elk geval hebben heel wat Britse verzekeraars en verzekeringsmakelaars gezien de aanslepende politieke impasse er ondertussen al voor gezorgd dat zij door een herlocatie of door hun maatschappijstructuur te wijzigen ook na 29 maart 2019 nog voet aan wal zullen hebben op het Europese vasteland.

Neem geen risico

Als de Brexit gevolgen inhoudt voor uw verzekeringen, dan heeft uw verzekeraar u daar normaal gezien in de voorbije maanden al van op de hoogte gebracht. Twijfelt u of u desondanks nog wel optimaal verzekerd zult zijn wanneer de Brexit definitief een feit is? Neem gerust contact op met ons!

brexit_no_deal.png

Overige nieuws & events

  • Human Capital

    Is kiezen verliezen? Extra verloning in cash versus groepsverzekering

    Is kiezen verliezen? Extra verloning in cash versus groepsverzekering Hard werken mag beloond worden. Maar u zou natuurlijk geen ondernemer in hart...
    13 september 2019
  • Cyberpolis beschermt bedrijven niet tegen phishing

    Cyberpolis beschermt bedrijven niet tegen phishing Phishing gebeurt veel sneller dan u denkt. Uw medewerker krijgt een mailtje van een leverancier –...
    06 september 2019
  • Trade credit

    Uw kredietverzekering wordt geweigerd. Wat nu gedaan?

    Uw kredietverzekering wordt geweigerd. Wat nu gedaan? U hebt het misschien al gemerkt: er komt stilaan een einde aan het economisch optimisme van de...
    30 augustus 2019
  • Transport

    Transport: "Hogere schadevergoeding voor accu dan laptop is normaal"

    Veel ondernemers denken dat ze schade aan goederen opgelopen tijdens het transport altijd op de vervoerder kunnen verhalen, maar daarin vergissen ze...
    23 augustus 2019
  • Fleet

    Wordt ook uw car policy binnenkort een mobiliteitspolicy?

    Het mobiliteitslandschap krioelt vooralsnog van de bedrijfswagens, maar toch begeven er zich almaar meer zwakke weggebruikers in het woon-werkverkeer...
    09 augustus 2019