WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Brexit en de douane: “Schipper, mag ik (nog) overvaren?”

Nieuws
14 maart 2019

Brexit en de douane: “Schipper, mag ik (nog) overvaren?”

Geen harde Brexit.(?) Hoogstwaarschijnlijk geen wanordelijk vertrek op 29 maart.(?) Geen tweede referendum. … Maar wat dan wel?  En wanneer? Anyhow, be prepared! Doe dus nu al het nodige om met uw douaneformaliteiten in orde te blijven. Hoe de Brexit uw handelsrelaties met het VK – en de douane – straks dan precies zal beïnvloeden? Ontdek het in dit artikel.

Geen vrij verkeer van goederen meer                                                     Shall we talk about it?

Zodra de Brexit is afgerond, komt er een einde aan het vrije verkeer van goederen tussen België en het VK. En dat brengt uiteraard de nodige douaneformaliteiten en btw-maatregelen met zich mee. In de ogen van de fiscus is uw verkoop aan klanten in het VK immers geen intracommunautaire levering meer, maar export. Let wel, in een B2B-context wordt u vrijgesteld van btw op voorwaarde dat u kunt aantonen dat uw goederen effectief de EU hebben verlaten. Dat doet u aan de hand van een bundel van documenten (vervoer, contract, betaling, douaneaangifte) die u samen met de uit te voeren goederen bij de douane aanbiedt.

Wat doet de douane met import?

Goederen die u na de Brexit vanuit het VK laat overbrengen, zijn geen intracommunautaire verwervingen meer, maar import. U moet dan verplicht btw betalen, die wordt berekend op de douanewaarde (die altijd hoger is dan de transactieprijs van de aankoop). U betaalt de btw onmiddellijk aan de Belgische douane of – als u de vereiste vergunning hebt! – via uw periodieke btw-aangifte. Deze laatste manier van betalen (ook wel verlegging van de heffing genoemd) laat u toe de voorfinanciering van de btw te vermijden, en maakt bovendien dat de inklaring van uw goederen veelal sneller en eenvoudiger kan worden afgehandeld.

WHO-invoertarieven

Als de EU en het VK niet tot een bijzonder akkoord over invoertarieven en -heffingen komen, zullen na de Brexit voor producten uit het VK de WHO-invoertarieven gelden. Deze tarieven zijn hetzelfde voor alle landen waarmee de EU geen handelsakkoord heeft. De invoerrechten worden berekend over de douanewaarde, ofwel de waarde van de goederen vermeerderd met alle kosten van vervoer, verpakking, verzekering, enzovoort. De gehanteerde leveringsvoorwaarden (incoterms) spelen zoals hierboven reeds aangehaald dus ook een rol in het bepalen van de douanewaarde en de maatstaf van heffing van btw.

Vraag nu uw EORI-nummer aan

Om in- en uitvoeraangiften te kunnen uitstellen, moet de douane uw onderneming kunnen identificeren aan de hand van een EORI-nummer. Vraag uw EORI-nummer dus tijdig aan bij de Belgische douane.

Check uw goederencode(s)

Zonder de juiste goederencode (HS-code of het ‘statistieke nummer’ van uw Intrastat-aangifte) kunt u geen correcte douaneaangifte opstellen en kan de douanier onmogelijk de nodige maatregelen (percentage invoerrechten, benodigde vergunningen, ...) bij import of export bepalen. Om een vlotte en correcte douaneafhandeling toe te laten, vermeldt u de HS-code het best op alle mogelijke handelsdocumenten, zoals facturen, paklijsten, enzovoort. In België worden de HS-codes online ter beschikking gesteld aan de hand van TARBEL.

Communiceer over leveringscondities

Wie organiseert het vervoer? Wie staat in voor de bijhorende douaneformaliteiten? En wat met kosten- en risico-overdracht bij het transport van uw goederen? Goede afspraken maken goede vrienden. Vermeld uw leveringscondities voortaan op alle handelsdocumenten en communiceer er duidelijk over met uw handelspartners. Weet ook dat incoterms voornamelijk in geval van invoer een belangrijke rol spelen voor het bepalen van de douanewaarde en de correcte maatstaf van heffing van btw. In geval van uitvoer wordt de statistische waarde van de goederen gehanteerd.

Informeer u over oorsprongsregels

Het is nog afwachten of de EU en het VK een akkoord zullen sluiten om gunstige invoerrechten te garanderen voor goederen die aan de oorsprongsregels, een bepaalde set van regels inzake productie of verwerking, voldoen. Het loont dan ook om de actualiteit over dit onderwerp nauwlettend in de gaten te houden.

Meer weten over de Brexit?

ADD Verzekeringsarchitecten volgt de ontwikkeling van de Brexit op de voet. Hou onze blog in de gaten voor updates en neem gerust contact op met ons voor meer informatie.

are_you_ready.png

Overige nieuws & events

  • Terug van vakantie? Zo gaat u (cyber)veilig weer aan de slag!

    De eerste werkdag na een vakantie is voor iedereen even wennen. U bent zeker niet de enige die bij zijn terugkeer een wachtwoord is vergeten of dat...
    04 augustus 2020
  • International

    2020 WBN Broker Ranking

    ADD is (nog steeds) trots om als exclusieve partner voor België deel uit te maken van het grootste onafhankelijke netwerk van verzekeringsmakelaars...
    03 augustus 2020
  • Human Capital

    Hoe berg ik mijn mondmasker het best op?

    Het was voor iedereen even wennen, maar ondertussen kunnen we ons bijna geen leven zonder mondmasker meer voorstellen. Mondmaskers zijn nu eenmaal...
    28 juli 2020
  • Cyberrisico’s zijn er ook op vakantie! 3 tips voor de slimme reiziger

    Wordt het voor u een ‘ staycation ’ dit jaar of waagt u zich toch nog aan een reis naar verdere oorden? In elk geval weet u ondertussen wel dat u uw...
    17 juli 2020
  • Human Capital

    Hittegolf op komst! Laat uw mensen verantwoord werken in warm weer

    Een hittegolf zoals die van eind juni 2019, toen het kwik 40°C overschreed, hoeven we hopelijk nooit meer mee te maken. Maar de kans dat uw mensen...
    26 juni 2020