WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Betalingsachterstanden veroorzaken faillissementen

Nieuws
01 augustus 2013

Een op vier van de faillissementen bij Belgische bedrijven is toe te schrijven aan betalingsachterstanden. Voorkomen is beter dan genezen om zelf niet failliet te gaan. Hierbij alvast 4 nuttige tips.

1. Informeer u over de financiële gezondheid van (bestaande) klanten

25% van de faillissementen in België is te wijten aan liquiditeitsproblemen. Om te voorkomen dat er een domino-effect ontstaat en uw bedrijf meegetrokken wordt in het faillissement van uw klant(en) is het belangrijk om de financiële gezondheid van uw bestaande en toekomstige klanten in kaart te brengen. Zo detecteert u tijdig mogelijke betalingsproblemen.

2. Volg uw facturen proactief op

Belgische bedrijven betalen hun facturen pas na 54 dagen. Maar u verstuurt de eerste betalingsherinnering vaak pas 7 dagen na de vervaldag. Na de derde herinnering betaalt de klant u pas. Herinner uw klanten telefonisch voor de vervaldag van de factuur. Een tweede herinnering verstuurt u via e-mail een dag voor de vervaldag en de derde rappel verstuurt u na 7 dagen per post. Op die manier wint u kostbare tijd en vermijdt u traditionele smoesjes à la “We hebben uw factuur niet gekregen.” of “We zijn uw factuur uit het oog verloren.”

3. Overweeg een kredietverzekering

Een kredietverzekering biedt uw bedrijf een drieledige oplossing tegen wanbetalers.

Preventie
U krijgt een realistisch beeld van de betalingstermijnen van uw klanten en prospecten. Dat beeld is meer up-to-date dan data van handelsinformatiebureaus.

Recuperatie
Als u er geen goed oog in heeft dat uw klant de openstaande vorderingen zal betalen, dan draagt u de vorderingen over aan de kredietverzekeraar. Die zal alles in het werk stellen om de openstaande factuur voor u te recupereren. Ook wanneer een vordering niet meteen gedekt zou zijn.

Schadevergoeding
Indien er een officieel vonnis (faillissement, WCO,…) is, betaalt de verzekeraar u na 30 dagen. In de andere gevallen zal de verzekeraar na de incassoperiode het resterende saldo in overeenstemming met de limiet en het dekkingspercentage uit betalen. Kortom, u ziet uw geld terug.

4. Vermeld uw kredietverzekeraar op uw aanmaningen

Een extra voordeel van een kredietverzekering is dat u dit op al uw facturen kan vermelden. Klanten zullen uw factuur sneller betalen. Betalen ze u te laat dan heeft dat een directe impact op hun eigen rating bij de verzekeraar en onrechtstreeks dus ook op de aan hen toegestane handelskredieten.

Kampt u met wanbetalers, neem contact op met ADD’s specialisten in kredietverzekering.

 

Overige nieuws & events

  • International

    Ondernemen in de VS: is uw bedrijf voldoende verzekerd?

    Bent u vastberaden om met uw bedrijf voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten ? Om die droom waar te maken, neemt u het best een...
    23 oktober 2020
  • Transport

    Laden en lossen: is de vervoerder aansprakelijk voor schade of verlies?

    Veel ondernemers die goederen laten transporteren, veronderstellen ten onrechte dat de vervoerder steeds aansprakelijk is voor verlies of schade...
    15 oktober 2020
  • Human Capital

    Regen voorspeld? Zo voorkomt u arbeidsongevallen met de fiets

    Het herfstseizoen is volop bezig, maar toch rijden heel wat werknemers nog altijd met de fiets naar en van het werk. Nu de dagen korter én natter...
    08 oktober 2020
  • Trade credit

    Een kredietverzekering die ook fabricagerisico dekt, bestaat dat?

    Stel, uw bedrijf maakt kasten op maat en ontvangt een groot order van een hotelketen. U gaat enthousiast aan de slag om de gevraagde kasten tijdig te...
    02 oktober 2020
  • Property

    Brandverzekering: waarom een goede bedrijfsleider zijn dak opkruipt

    Een brandverzekering is niet voor alle bedrijven verplicht. Dat u er toch goed aan doet om er een te sluiten, hoeven we u natuurlijk niet te...
    24 september 2020