WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Betalingsachterstanden veroorzaken faillissementen

Nieuws
01 augustus 2013

Een op vier van de faillissementen bij Belgische bedrijven is toe te schrijven aan betalingsachterstanden. Voorkomen is beter dan genezen om zelf niet failliet te gaan. Hierbij alvast 4 nuttige tips.

1. Informeer u over de financiële gezondheid van (bestaande) klanten

25% van de faillissementen in België is te wijten aan liquiditeitsproblemen. Om te voorkomen dat er een domino-effect ontstaat en uw bedrijf meegetrokken wordt in het faillissement van uw klant(en) is het belangrijk om de financiële gezondheid van uw bestaande en toekomstige klanten in kaart te brengen. Zo detecteert u tijdig mogelijke betalingsproblemen.

2. Volg uw facturen proactief op

Belgische bedrijven betalen hun facturen pas na 54 dagen. Maar u verstuurt de eerste betalingsherinnering vaak pas 7 dagen na de vervaldag. Na de derde herinnering betaalt de klant u pas. Herinner uw klanten telefonisch voor de vervaldag van de factuur. Een tweede herinnering verstuurt u via e-mail een dag voor de vervaldag en de derde rappel verstuurt u na 7 dagen per post. Op die manier wint u kostbare tijd en vermijdt u traditionele smoesjes à la “We hebben uw factuur niet gekregen.” of “We zijn uw factuur uit het oog verloren.”

3. Overweeg een kredietverzekering

Een kredietverzekering biedt uw bedrijf een drieledige oplossing tegen wanbetalers.

Preventie
U krijgt een realistisch beeld van de betalingstermijnen van uw klanten en prospecten. Dat beeld is meer up-to-date dan data van handelsinformatiebureaus.

Recuperatie
Als u er geen goed oog in heeft dat uw klant de openstaande vorderingen zal betalen, dan draagt u de vorderingen over aan de kredietverzekeraar. Die zal alles in het werk stellen om de openstaande factuur voor u te recupereren. Ook wanneer een vordering niet meteen gedekt zou zijn.

Schadevergoeding
Indien er een officieel vonnis (faillissement, WCO,…) is, betaalt de verzekeraar u na 30 dagen. In de andere gevallen zal de verzekeraar na de incassoperiode het resterende saldo in overeenstemming met de limiet en het dekkingspercentage uit betalen. Kortom, u ziet uw geld terug.

4. Vermeld uw kredietverzekeraar op uw aanmaningen

Een extra voordeel van een kredietverzekering is dat u dit op al uw facturen kan vermelden. Klanten zullen uw factuur sneller betalen. Betalen ze u te laat dan heeft dat een directe impact op hun eigen rating bij de verzekeraar en onrechtstreeks dus ook op de aan hen toegestane handelskredieten.

Kampt u met wanbetalers, neem contact op met ADD’s specialisten in kredietverzekering.

 

Overige nieuws & events

  • Fleet

    Is schadevergoeding naar gemeen recht altijd voordeliger?

    Jan en Karel rijden elk met een firmawagen waaraan een bestuurdersverzekering is gekoppeld. Op een dag worden zowel Jan als Karel aan het stuur van...
    15 november 2019
  • Property

    Brandverzekering en tóch failliet binnen de drie jaar na een brand? Het kan!

    Vooruitziend als u bent, hebt u een brandverzekering gesloten voor uw bedrijf. Toch is de kans groot dat uw bedrijf na een brand, net zoals meer dan...
    07 november 2019
  • Property

    Tariefverhoging Federale Verzekeringen

    Op de jaarlijkse vervaldag zal een lichte tariefverhoging van 2% toegepast worden op contracten Multirisk woning en handel/KMI die vóór 19/09 reeds...
    06 november 2019
  • Human Capital

    Is uw alternatieve verloning nog wel van deze tijd?

    Gisteren was het nog de blinkende bedrijfswagen die een werkgever attractief maakte. Vandaag is het al mobility shift en klimaatdebat wat de klok...
    25 oktober 2019
  • Kan een kredietverzekering ook politieke risico's dekken?

    Met een optimale kredietverzekering kunt u op twee oren slapen: uw bedrijf zal niet kopje onder gaan als uw professionele klanten bestellingen...
    18 oktober 2019