WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Betalingsachterstanden veroorzaken faillissementen

Nieuws
01 augustus 2013

Een op vier van de faillissementen bij Belgische bedrijven is toe te schrijven aan betalingsachterstanden. Voorkomen is beter dan genezen om zelf niet failliet te gaan. Hierbij alvast 4 nuttige tips.

1. Informeer u over de financiële gezondheid van (bestaande) klanten

25% van de faillissementen in België is te wijten aan liquiditeitsproblemen. Om te voorkomen dat er een domino-effect ontstaat en uw bedrijf meegetrokken wordt in het faillissement van uw klant(en) is het belangrijk om de financiële gezondheid van uw bestaande en toekomstige klanten in kaart te brengen. Zo detecteert u tijdig mogelijke betalingsproblemen.

2. Volg uw facturen proactief op

Belgische bedrijven betalen hun facturen pas na 54 dagen. Maar u verstuurt de eerste betalingsherinnering vaak pas 7 dagen na de vervaldag. Na de derde herinnering betaalt de klant u pas. Herinner uw klanten telefonisch voor de vervaldag van de factuur. Een tweede herinnering verstuurt u via e-mail een dag voor de vervaldag en de derde rappel verstuurt u na 7 dagen per post. Op die manier wint u kostbare tijd en vermijdt u traditionele smoesjes à la “We hebben uw factuur niet gekregen.” of “We zijn uw factuur uit het oog verloren.”

3. Overweeg een kredietverzekering

Een kredietverzekering biedt uw bedrijf een drieledige oplossing tegen wanbetalers.

Preventie
U krijgt een realistisch beeld van de betalingstermijnen van uw klanten en prospecten. Dat beeld is meer up-to-date dan data van handelsinformatiebureaus.

Recuperatie
Als u er geen goed oog in heeft dat uw klant de openstaande vorderingen zal betalen, dan draagt u de vorderingen over aan de kredietverzekeraar. Die zal alles in het werk stellen om de openstaande factuur voor u te recupereren. Ook wanneer een vordering niet meteen gedekt zou zijn.

Schadevergoeding
Indien er een officieel vonnis (faillissement, WCO,…) is, betaalt de verzekeraar u na 30 dagen. In de andere gevallen zal de verzekeraar na de incassoperiode het resterende saldo in overeenstemming met de limiet en het dekkingspercentage uit betalen. Kortom, u ziet uw geld terug.

4. Vermeld uw kredietverzekeraar op uw aanmaningen

Een extra voordeel van een kredietverzekering is dat u dit op al uw facturen kan vermelden. Klanten zullen uw factuur sneller betalen. Betalen ze u te laat dan heeft dat een directe impact op hun eigen rating bij de verzekeraar en onrechtstreeks dus ook op de aan hen toegestane handelskredieten.

Kampt u met wanbetalers, neem contact op met ADD’s specialisten in kredietverzekering.

 

Overige nieuws & events

  • Nog een papieren rijbewijs op zak? Vervang het op tijd!

    De tijd vliegt. Blikt u weleens nostalgisch terug op uw papieren rijbewijs , en kijkt u dan vooral naar de foto? Dan is dit misschien wel het moment...
    15 januari 2021
  • Property

    Brandpreventie: de verplichte keuringen die veel bedrijven vergeten

    Bij brandpreventie komt zo veel kijken – hebt u bijvoorbeeld al een eerste interventieploeg in huis? – dat veel bedrijven weleens een verplichte...
    07 januari 2021
  • Human CapitalProperty

    Stormloop op vuurkorven en vuurschalen: gezellig, maar ook gevaarlijk!

    Dit jaar zullen de feestdagen er heel anders uitzien. Kerst en Nieuwjaar vieren in kleine kring, mag gelukkig nog. Maar dan moet het feestje wel...
    18 december 2020
  • Property

    Brandblusser vervallen? Daar wordt uw verzekeraar niet blij van

    Dat uw bedrijf voldoende blusmiddelen in huis moet hebben om de brandveiligheid in en rondom uw bedrijfsgebouwen te vrijwaren, hoeven we u hopelijk...
    11 december 2020
  • FleetInternationalLiabilityProperty

    AXA maakt tariefaanpassingen 2021 bekend

    Het overzicht van de aanpassingen vindt u hier terug. In geval van tariefverhoging is art.12 van het Koninklijk Besluit van 22 februari 1991 van...
    08 december 2020