WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Bestuurders kennen risico's van mandaat niet

Nieuws
01 september 2013

 

Meeste bestuurders kennen risico’s van mandaat niet

Een bestuursmandaat opnemen is niet zonder risico. “Veel bestuurders beseffen niet dat ze hun spaarcenten en woning op het spel zetten", zegt Paul Marck van verzekeringsmakelaar ADD.

Voor u zegt dat bestuurders mooie zitpenningen binnenrijven: lang niet elk bestuursmandaat wordt vergoed. “Bestuurders bij grote, internationale of beursgenoteerde ondernemingen verdienen daar een aardige cent mee. Maar vergeet niet dat er ook heel veel onbezoldigde bestuurders zijn, bij kmo’s bijvoorbeeld”, zegt Paul Marck, commercieel en technisch directeur bij ADD.

Risico's

Vaak zijn dat ondernemers die hun expertise ter beschikking stellen aan jonge bedrijven die alle ervaring kunnen gebruiken. Maar het gaat verder dan dat, weet Paul Marck. “Ook jeugdbewegingen, fanfares, sportclubs en andere verenigingen stellen bestuurders aan. Meestal zijn dat vrijwilligers die geen enkele scholing als bestuurder hebben.”

De meesten van hen lijken zich totaal niet bewust van de risico’s die ze lopen, waarschuwt de verzekeringsexpert. “Ze vallen allemaal onder de bestuurdersaansprakelijkheid. Als ze in de fout gaan en daarvoor beboet worden, kan die boete verhaald worden op persoonlijke bezittingen zoals de spaarcenten of de woning.”

Verschillende partijen kunnen een bestuurder aansprakelijk stellen: de vennootschap zelf, zijn aandeelhouders, maar ook alle derde partijen die een nadeel hebben ondervonden van een bestuursfout. Zij kunnen hun pijlen richten op de voltallige raad van bestuur of op een individuele bestuurder.

Arbeidsongeval

Een bestuurder kan een fout maken tegenover de vennootschapswet of de statuten van de onderneming, maar hij kan ook onzorgvuldig zijn, zoals het niet afsluiten van een brandverzekering.

Wat steeds vaker gebeurt, is dat bestuurders aansprakelijk worden gesteld bij arbeidsongevallen. “Bijvoorbeeld omdat het bedrijf te weinig veiligheidsmaatregelen heeft genomen, of omdat het veiligheidsbeleid, goedgekeurd door de raad van bestuur, niet wordt toegepast en die dat onvoldoende gecontroleerd heeft”, legt Paul Marck uit.

Dat dit geen fictie is, bewijst de zaak van een werfongeval met dodelijke afloop waarin een afgevaardigd bestuurder in eerste aanleg veroordeeld werd tot zes maanden effectieve celstraf. Dit is geen verhaal van: dit zou me ooit misschien wel eens kunnen overkomen, meent Paul Marck. “We zien steeds meer zware arbeidsongevallen resulteren in schadeclaims aan het adres van bestuurders. Ook discriminatie en pesten op het werk liggen steeds vaker aan de basis van dergelijke claims. Belangrijk is dat bestuurders zich bewust zijn van deze situatie en beseffen dat ze het risico kunnen beperken door hun persoonlijke bezittingen te beschermen met een verzekering.”

Bron: jobat.be

Overige nieuws & events

  • Nog een papieren rijbewijs op zak? Vervang het op tijd!

    De tijd vliegt. Blikt u weleens nostalgisch terug op uw papieren rijbewijs , en kijkt u dan vooral naar de foto? Dan is dit misschien wel het moment...
    15 januari 2021
  • Property

    Brandpreventie: de verplichte keuringen die veel bedrijven vergeten

    Bij brandpreventie komt zo veel kijken – hebt u bijvoorbeeld al een eerste interventieploeg in huis? – dat veel bedrijven weleens een verplichte...
    07 januari 2021
  • Human CapitalProperty

    Stormloop op vuurkorven en vuurschalen: gezellig, maar ook gevaarlijk!

    Dit jaar zullen de feestdagen er heel anders uitzien. Kerst en Nieuwjaar vieren in kleine kring, mag gelukkig nog. Maar dan moet het feestje wel...
    18 december 2020
  • Property

    Brandblusser vervallen? Daar wordt uw verzekeraar niet blij van

    Dat uw bedrijf voldoende blusmiddelen in huis moet hebben om de brandveiligheid in en rondom uw bedrijfsgebouwen te vrijwaren, hoeven we u hopelijk...
    11 december 2020
  • FleetInternationalLiabilityProperty

    AXA maakt tariefaanpassingen 2021 bekend

    Het overzicht van de aanpassingen vindt u hier terug. In geval van tariefverhoging is art.12 van het Koninklijk Besluit van 22 februari 1991 van...
    08 december 2020