WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

Autoleasing heeft meer te maken met HR dan u denkt!

Nieuws
18 april 2019

Autoleasing heeft meer te maken met HR dan u denkt!

Ongetwijfeld vindt u het, net zoals de meeste ondernemingen in België, vanzelfsprekend dat u uw medewerkers gelijk behandelt. Toch is de kans reëel dat de bestuurders van uw wagenpark helemaal geen gelijkwaardige schadevergoeding krijgen bij een ongeval met lichamelijk letsel. Vanwaar komt deze ongelijkheid en hoe kunt u uw medewerkers de dekking die u ze wil bieden? Uw HR-beleid is de sleutel.

Meerdere leasingmaatschappijen                                                               Uw bescherming in kaart brengen?

Doet uw bedrijf een beroep op meerdere leasingmaatschappijen, en neemt u van elke maatschappij een bestuurdersverzekering af? Dan is dat alvast de eerste plaats waar het schoentje (meestal) knelt. De diverse leasingmaatschappijen bieden immers elk een andere formule aan voor deze belangrijke waarborg. Weet echter dat u een leasingpakket in de meeste gevallen kunt ontbundelen. Alle (bestuurders)verzekeringen worden dan uit de diverse contracten gehaald, zodat u ze kunt vervangen door een uniforme verzekering voor al uw berijders.

Forfaitaire vergoeding vs gemeen recht

Ook als u uw wagens bij slechts één leasingmaatschappij leaset, loont het om de bestuurdersverzekering die eraan is gekoppeld eens uitgebreid onder de loep te nemen. De ene maatschappij hanteert immers forfaitaire vergoedingen, terwijl de andere terugvalt op schadevergoeding volgens gemeen recht. Het verschil in waarborg kan tot wel tienduizenden euro’s bedragen.

Mobiliteit koppelen aan HR

Bovendien is bestuurders beschermen niet de kernfocus van een leasingmaatschappij. De bestuurdersverzekering die u via leasing sluit, houdt dus allicht weinig of geen rekening met uw specifieke wensen of noden. Het spreekt voor zich dat, als uw bedrijf prat gaat op employer branding, u uw personeel niet alleen op de werkvloer maar ook achter het stuur – en misschien zelfs in hun vrije tijd – graag een zo uitgebreid mogelijke dekking biedt.

Lees ook: Hoe beïnvloedt de nieuwe mobiliteit uw verzekeringen?

Vierstappenplan

Om uw mobiliteitsverzekeringen af te stemmen op uw HR-beleid, hanteren de verzekeringsarchitecten van ADD een vierstappenplan:

  1. Eerst brengen we alle afdelingen van uw bedrijf in kaart: welke verzekeringen heeft u op dit moment onderschreven op het gebied van HR?
  2. We screenen uw verzekeringen om na te gaan of ze overeenstemmen met uw sociaal beleid.
  3. Optimaliseren: we stemmen uw verzekeringen af op de concrete wensen van het management.
  4. We communiceren het resultaat aan uw werknemers. Uw doordachte verzekeringsbeleid is tenslotte een troef die u zeker mag uitspelen!

Meer informatie

Bent u benieuwd of en hoe uw verzekeringsbeleid nog beter kan? Neem gerust contact op voor een vrijblijvende afspraak met een van onze experten.

verschil_waarborgen_bestuurdersverz.png

Overige nieuws & events

  • Wat doet de cap op bestuursaansprakelijkheid met buitenlandse bedrijven?

    Het klinkt eenvoudig: door de hervorming van de vennootschapswetgeving en de bijhorende ‘cap’ is uw aansprakelijkheid als bestuurder in België...
    15 juli 2019
  • Liability

    Moet uw D&O-polis aangepast worden aan de 'cap'?

    Nog niet zo lang geleden was u als bestuurder onbeperkt aansprakelijk voor fouten die u beging ten opzichte van uw vennootschap of derden. Tenzij u...
    12 juli 2019
  • Wat is voor u de beste cyberpolis? Uw sector is bepalend

    “Een hacker legde al mijn machines een volledige week plat. Komt mijn verzekeraar tussen?” Als u een cyberpolis hebt onderschreven, is het antwoord...
    04 juli 2019
  • Als hackers om losgeld vragen … Betaalt u dan beter wel of niet?

    Wie dacht dat een goed beveiligd bedrijf zich geen zorgen hoeft te maken over cyberaanvallen, vergist zich jammer genoeg schromelijk. De recente...
    28 juni 2019
  • Transport

    “De vervoerder betaalt de schade aan mijn goederen. Toch?”

    Het is een wijdverspreid misverstand dat de vervoerder steeds aansprakelijk is voor verlies van of schade aan de goederen die hij vervoert. Ook voor...
    25 juni 2019