WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

2 op 3 bedrijven behandelt chauffeurs bedrijfswagens ongelijk

Nieuws
13 mei 2014

Persbericht  

Contact: Bert Bouserie
Pers & communicatie
Tel +32 16 43 11 80
GSM +32 488 40 44 77
E-mail bert.bouserie@add.be

2 op 3 bedrijven behandelt chauffeurs bedrijfswagens ongelijk

ADD: chauffeurs van bedrijfswagens ontvangen slechts bij 1 op 3 van de Belgische bedrijven een gelijkwaardige schadevergoeding  bij lichamelijke ongevallen

Heverlee/Merelbeke, 13 mei 2014 – Slechts bij 1 op 3 bedrijven ontvangen alle chauffeurs van een bedrijfswagen eenzelfde vergoeding bij een ongeval met lichamelijke schade. 2 op de 3 bedrijven creëert met andere woorden ongelijkheid tussen zijn chauffeurs. Nochtans geeft 84% van de ondervraagden aan dat het hun prioriteit is al hun bestuurders op dezelfde manier te behandelen. Dat blijkt uit een bevraging van ADD, onafhankelijk verzekeringsmakelaar gespecialiseerd in het beheer van ondernemingsrisico’s, tijdens een beurs voor verantwoordelijken van bedrijfswagens*.    

Werken met diverse leasingmaatschappijen leidt tot ongelijkheid tussen bestuurders

De belangrijkste oorzaak van de ongelijkheid in schadevergoedingen bij ongevallen met lichamelijke letsels ligt in het feit dat 43 % van de ondervraagden aangeeft het wagenpark te leasen bij meer dan één leasingmaatschappij.

Paul Marck, technisch & commercieel directeur bij ADD licht toe: Wanneer een bedrijf zijn wagens leaset bij diverse leasingmaatschappijen creëert het automatisch ongelijkheid tussen zijn chauffeurs. Elke leasingmaatschappij biedt namelijk andere waarborgen aan voor lichamelijke ongevallen van de bestuurder. Als bedrijven die ongelijkheid willen wegwerken zoals 84% van de ondervraagden aangeeft, hebben ze eigenlijk maar één goede oplossing, namelijk alle verzekeringen uit het leasingcontract halen."

Communicatie via car policy verdient meer aandacht

Een tweede aandachtspunt dat uit de bevraging van ADD blijkt, is dat bedrijven niet transparant communiceren over welke waarborgen hun chauffeurs precies genieten. Slechts 36% van de wagenparkbeheerders zegt in de car policy duidelijk aan te geven welke verzekeringen hun bestuurders genieten. 48% geeft aan dat hun chauffeurs in de car policy helemaal niet terugvinden welke bescherming hun werkgever hen biedt. 16% geeft aan zelf geen idee te hebben welke verzekeringen de carpolicy vermeldt.

*ADD deed de bevraging tijdens de XPOfleet Management Day op 8 mei 2014. Tijdens de beurs waren er 140 wagenparkbeheerders. Zij vertegenwoordigden samen 67.000 bedrijfswagens op de Belgische markt van personenwagens bij ondernemingen, ofwel 22% van de Belgische markt van bedrijfswagens.

# # #

Over ADD

ADD, onafhankelijke verzekeringsmakelaar gespecialiseerd in het beheer van ondernemingsrisico’s, biedt algemene en specifieke verzekeringsoplossingen op maat van ondernemingen. Het bedrijf ontstond in 1998 uit de fusie van verzekeringskantoren Almaver, De Vos en Devriese. Via dochter Almarisk ontwikkelt ADD extra’s op het traditionele aanbod van verzekeraars. ADD is wereldwijd actief via het Worldwide Broker Network (WBN). ADD stelt 110 mensen tewerk in kantoren te Heverlee (Leuven) en Merelbeke. In 2013 haalde de verzekeringsmakelaar een omzet van 15 miljoen euro.
Voor meer informatie: http://www.add.be

Overige nieuws & events

  • Wat doet de cap op bestuursaansprakelijkheid met buitenlandse bedrijven?

    Het klinkt eenvoudig: door de hervorming van de vennootschapswetgeving en de bijhorende ‘cap’ is uw aansprakelijkheid als bestuurder in België...
    15 juli 2019
  • Liability

    Moet uw D&O-polis aangepast worden aan de 'cap'?

    Nog niet zo lang geleden was u als bestuurder onbeperkt aansprakelijk voor fouten die u beging ten opzichte van uw vennootschap of derden. Tenzij u...
    12 juli 2019
  • Wat is voor u de beste cyberpolis? Uw sector is bepalend

    “Een hacker legde al mijn machines een volledige week plat. Komt mijn verzekeraar tussen?” Als u een cyberpolis hebt onderschreven, is het antwoord...
    04 juli 2019
  • Als hackers om losgeld vragen … Betaalt u dan beter wel of niet?

    Wie dacht dat een goed beveiligd bedrijf zich geen zorgen hoeft te maken over cyberaanvallen, vergist zich jammer genoeg schromelijk. De recente...
    28 juni 2019
  • Transport

    “De vervoerder betaalt de schade aan mijn goederen. Toch?”

    Het is een wijdverspreid misverstand dat de vervoerder steeds aansprakelijk is voor verlies van of schade aan de goederen die hij vervoert. Ook voor...
    25 juni 2019