+32 16 43 11 00
Thuiswerken: 8 tips om vlot online te vergaderen
In de strijd tegen corona laten meer en meer ondernemingen hun medewerkers thuiswerken. Maar nu de eerste dagen quarantaine achter de rug zijn, hoeven we u vast niet uit te leggen dat online meetings geen sinecure zijn. Bent u vastbesloten om in deze moeilijke tijden toch het onderste uit de kan te halen? Deel onze tips voor vlot online vergaderen gerust met uw medewerkers!
1.Kies voor internet via de kabel
Internet via wifi is vaak niet stabiel genoeg voor videogesprekken. Kies indien mogelijk voor kabelverbinding om haperend beeld en geluid te voorkomen. Sluit tijdens videocalls de programma’s die je niet nodig hebt af om zo weinig mogelijk bandbreedte in te nemen.
2.Wees stipt
Laatkomers zijn online al net zo storend – of misschien zelfs nog storender – als in het echte leven. Wees stipt en aarzel niet om zelfs enkele minuten voor het afgesproken tijdstip al in te loggen.
3.Geef storende factoren geen kans
Een thuiskantoor mag nu dan wel zo handig zijn, toch is het niet noodzakelijk om vlot te kunnen thuiswerken. Wél hebt u een stille ruimte nodig. Huilende kinderen, blaffende honden, een partner die met de stofzuiger in de weer is, … Sluit u er letterlijk voor af. Extra tip: druk, wanneer u niet spreekt, op de mute-knop om eventuele achtergrondgeluiden te blokkeren.
4.Laat die gestreepte pyjama links liggen
De ene videocall is natuurlijk al wat informelere dan de andere, maar die gestreepte pyjama draagt u toch maar beter niet. Streepjes en andere drukke patronen kunnen in beeld storende effecten creëren.
5.Zucht niet zo
Wees u ervan bewust dat uw ademhaling via de microfoon veel luider kan klinken dan in het echt.
6.Headset voorkomt galm
Een headset of oortjes met een ingebouwde microfoon voorkomen vervelende echo’s.
7.Kies een gespreksleider
Tijdens online vergaderingen zijn introverte mensen geneigd om zich stiller op te stellen dan anders, terwijl extraverte persoonlijkheden soms meer dan nodig op de voorgrond treden. Laat een gespreksleider daarom de dynamiek van het gesprek bewaken, zodat iedereen zijn zegje kan doen en er af en toe een pauze valt voor mensen die met vragen zitten.
8.Begin niet online te vergaderen zonder doel
Leg tot slot alle verwachtingen en doelen van de online meeting vast vóór ze begint. Maak desnoods afspraken om het gesprek voor iedereen zo aangenaam en gemakkelijk mogelijk te laten verlopen. Jullie kunnen bijvoorbeeld overeenkomen dat wie niet aan het woord is op de mute-knop drukt.
Vergeet uw thuiswerkers niet correct te verzekeren!
Veel werkgevers denken dat hun thuiswerkende medewerkers net zo goed verzekerd zijn tegen arbeidsongevallen als anders, maar vergis u niet. U zou niet de eerste zijn die door een arbeidsongeval tijdens thuiswerk voor verrassingen komt te staan.
Laat uw arbeidsongevallenverzekering daarom vrijblijvend doorlichten door ADD. Heeft u vragen of wenst u een (virtuele) afspraak? Neem snel contact op!
Lees ook: Coronavirus: is uw transportverzekering er wel tegen bestand?